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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8638
Title: 
Formação ética para a cidadania: uma investigação de habilidades sociais medidas pelo inventário de habilidades sociais
Other Titles: 
Ethical instruction for citizenship: an investigation into social abilities measured using the social skills inventory
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-166X
Abstract: 
  • O objetivo desta pesquisa foi investigar se o repertório de habilidades sociais importantes para a formação ética de um grupo de estudantes de ensino médio, curso pré-vestibular e curso de graduação em psicologia evidenciava mudanças relacionadas à diferença de idade e características específicas dos contextos interativos oferecidos pelas instituições de ensino participantes desse processo. Foi aplicado o Inventário de Habilidades Sociais a uma amostra de 45 estudantes e questionários semiestruturados a nove professores. Entre os alunos, os resultados indicaram diferença estatisticamente significativa entre as classes das categorias de ensino investigadas em relação a diferentes conjuntos de habilidades sociais. Dos resultados obtidos com os professores, pode-se depreender que estes possuem noção clara das capacidades que o aluno deve obter para agir com ética e ser cidadão, mas esses professores não propiciam condições, no contexto escolar, para a promoção de tais habilidades. Isso indicou a necessidade de melhorias na capacitação dos docentes, visando à ampliação do repertório de habilidades sociais de seus alunos.
  • The aim of the present study was to investigate if the repertory of social skills, important for the ethical education of a group of High School, Pre-college and Psychology college students, differed according to age and the particular characteristics of the interactive environment provided by each educational institution that participated in this process. The Social Skills Inventory was applied to a sample of 45 students and a semi-structured questionnaire was given to nine teachers. Among the students, the results indicated a statistically significant difference between the classes of each education category investigated, in terms of the different groups of social skills. From the results obtained with the teachers, it could be seen that they have a clear notion of the skills a student must obtain in order to be able to act ethically and with citizenship, but those teachers do not create the required conditions inside the school context to develop these capabilities. This indicated the need for improvement in the abilities of the teaching staff, aiming to increase the repertory of social skills in their students.
Issue Date: 
1-Sep-2009
Citation: 
Estudos de Psicologia (Campinas). PPG em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 26, n. 3, p. 337-347, 2009.
Time Duration: 
337-347
Publisher: 
PPG em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Keywords: 
  • Cidadania
  • Educação
  • Habilidades sociais
  • Citizenship
  • Education
  • Social skills
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2009000300007
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8638
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8638
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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