You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8655
Title: 
Estudos de confiabilidade e validade do questionário de respostas socialmente habilidosas versão para pais - QRSH-Pais
Other Titles: 
Studies in reliability and validation of the social skills questionnaire - parents version (SSQ-P)
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
0102-7972
Abstract: 
  • Constata-se uma carência de instrumentos que avaliem habilidades sociais de crianças da educação infantil, de modo a predizer problemas comportamentais e instrumentar ações preventivas, justificando a proposição de instrumentos. Objetivou-se testar propriedades psicométricas de validade e confiabilidade do Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas para pais (QRSH-Pais). Foram avaliados por suas mães 131 pré-escolares, diferenciados em subgrupos com e sem problema de comportamento com base na Escala Comportamental Infantil (ECI-Pais e ECI-Professor). Procedeu-se aos estudos de validade discriminativa e concorrente e a verificação da consistência interna pelo alfa de Cronbach. Os resultados apontaram para indicadores positivos de consistência interna e validade discriminativa. Considera-se que o questionário está aferido para avaliação de habilidades sociais em pré-escolares, podendo ser utilizado em pesquisas de avaliação e de intervenção clínica controlada.
  • There is a lack of social skills evaluation instruments for preschoolers, which may work as useful tools by psychologists, to predict behavior problems and plan preventive actions. This lack justifies the elaboration and assessment of such instruments. The objective of this study was to assess the psychometric properties of reliability and validity of the Social Skills Questionnaire - Parents Version (SSQ-P). For that purpose, mothers of 131 preschoolers evaluated their children, in subgroups with or without behavioral problems, based on the Child Behavior Scale (CBS-Parents and CBS-Teacher). We assessed internal consistency by means of the Cronbach's alpha and conducted concurrent and discriminant validity analyses. The results pointed to positive indicators of internal consistency and discriminant validity. The questionnaire is considered to be gauged for the evaluation of preschool children social skills and is as well applicable in assessment surveys and controlled clinical interventions.
Issue Date: 
1-Jan-2011
Citation: 
Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), v. 24, n. 2, p. 227-235, 2011.
Time Duration: 
227-235
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-Graduação em Psicologia
Keywords: 
  • Validação de instrumento
  • Habilidades sociais
  • Desenvolvimento infantil
  • Problemas de comportamento
  • Prevenção
  • Instrument validation
  • Social skills
  • Child development
  • Behavior problems
  • Prevention
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000200003
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8655
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8655
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.