You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/86924
Title: 
Uma teia do saber: linguagens contemporâneas e tecnológicas na arte-educação
Author(s): 
Franchi, Aurea Karpor
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Neste trabalho busco o entendimento de como se dá a relação dos professores das diretorias de ensino regiões de São José dos Campos e Jacareí (SP), participantes do curso “Estruturação da linguagem expressiva: o fazer e o saber criativo”, com as questões e metodologias voltadas para ensino de arte contemporânea e tecnológica. Este curso foi oferecido pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus Presidente Prudente ao projeto de formação continuada de professores TEIA DO SABER da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. O contato destes professores com arte contemporânea e tecnológica se deu por meio de visita ao Festival Internacional de Linguagens Eletrônicas 2005 (FILE), realizado na Galeria de Arte do Serviço Social da Indústria (SESI) e na Casa das Caldeiras, representando mais de 300 artistas deste segmento. A pesquisa se desenvolveu com base nos Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias; e em reflexões a respeito da arteeducação de Ana Mae BARBOSA (1984, 1988, 1998, 2004); e Fernando HERNÁNDEZ (1998, 2000). Sete questionários respondidos, 2 planos de aula e um retorno de resultados após o plano ter sido levado à prática, são apresentados e analisados.
  • In this academic work I look for the understanding of how it is the relationship of teachers of boards of education regions of São José dos Campos and Jacareí (SP), members of the course Structuring the expressive language: make and know creative, with issues and methodologies aimed at teaching of contemporary and technological art. This course was offered by Faculty of Sciences and Technology of Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus Presidente Prudente to the project of continuing education of teachers A WEB KNOWLEDGE of the Secretary of Education in the State of São Paulo.The contact these teachers with contemporary and technological art was made by visiting the International Festival of Electronic Languages 2005 (FILE) held in the Gallery of Art of Social Service Industry (SESI) and the House of Boilers, representing over 300 artists this segment. The survey was developed based on Parameters National Curriculum High School: Languages, Codes and their Technologies, and reflections about art-education of Ana Mae BARBOSA (1984, 1988, 1998, 2004); and Fernando HERNÁNDEZ (1998, 2000). Seven questionnaires answered, two plans of lesson and one feedback after the plan has been brought to practice, are presented and analyzed.
Issue Date: 
2008
Citation: 
FRANCHI, Aurea Karpor. Uma teia do saber: linguagens contemporâneas e tecnológicas na arte-educação. 2008. 127 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2008.
Time Duration: 
127 f. : il. color.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Arte - Educação
  • Professores - Formação
  • Arte moderna - Séc. XXI
  • Educação - Brasil
  • Arte contemporânea
  • Contemporany art
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/86924
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.