Você está no menu de acessibilidade

Utilize este identificador para citar ou criar um link para este item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8812
Título: 
Canción popular, nacionalismo, consumo y política en Chile entre los años 40 y 60
Título alternativo: 
Popular Music, Nationalism Consumption and Politics in Chile during the 1940's and 1960's
Autor(es): 
Garcia, Tania da Costa
Instituição: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0716-2790
Resumo: 
  • Popular urban music is a typically modern cultural event. Its production, distribution and consumption occurred during the process of urbanization of Chile and in a period of growing availability of technological resources. The broadcasting by the mass media allowed popular urban music to reach a larger audience than the local public. Therefore it did not take long time for popular urban music to become a means of cultural homogenization within the parameters of the market system of production and distribution of music, in Chile. This article aims to map the connections between folk music and popular music, with the formation and consolidation of a consumer market for music in Chile. Besides it considers the use of popular music in the forfties and the sixties as a political tool by different groups of the Chilean society, during a time when arts were considered within the controversies about the national identity that arose in different Latin American countries.
  • La canción popular urbana constituye una manifestación cultural típicamente moderna. Su producción, circulación y consumo se confunden con el proceso de urbanización y con la disponibilidad de recursos tecnológicos. Transmitida por los medios de comunicación de masas, al llegar a un público bastante más amplio que los receptores locales, no demoró, dentro de la lógica de mercado, para traducirse en un importante vector de homogeneización cultural. El objetivo de este artículo es diseñar un mapa de las conexiones entre música folclórica, canción popular, formación y consolidación de un mercado consumidor y los usos políticos de la música popular chilena por parte de diferentes sectores de esta sociedad entre los años 40 y 60, período en el que las artes estuvieron relacionadas con las luchas de las representaciones en torno de la identidad nacional en diferentes países de América Latina.
Data de publicação: 
1-Jul-2009
Citação: 
Revista Musical Chilena. Santiago: Univ Chile, Faculty Arts, v. 63, n. 212, p. 11-28, 2009.
Duração: 
11-28
Publicador: 
Univ Chile, Faculty Arts
Palavras-chaves: 
  • folklore
  • Chilean popular music
  • national identity
  • consumption
  • politics
Fonte: 
http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902009000200003
Endereço permanente: 
http://hdl.handle.net/11449/8812
Direitos de acesso: 
Acesso aberto
Tipo: 
outro
Fonte completa:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8812
Aparece nas coleções:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

Não há nenhum arquivo associado com este item.
 

Itens do Acervo digital da UNESP são protegidos por direitos autorais reservados a menos que seja expresso o contrário.