You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/90240
Title: 
Revista da escola normal de São Carlos (1916-1923): um estudo sobre idéias e práticas educacionais
Author(s): 
Dias, Enéias Borges
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
  • Secretaria de Educação
Abstract: 
  • A Revista da Escola Normal de São Carlos publicada em São Carlos,SP, entre os anos de 1916 e 1923, e destinada aos professores públicos, pode ser considerada uma das primeiras revistas de educação e ensino publicadas no interior do estado de São Paulo à época da Primeira República. Produzida pelo corpo docente da Escola Normal Secundária de São Carlos, a Revista pretendia intervir significativa e produtivamente no âmbito das questões de educação e ensino, mediante produção teórica e diretrizes práticas, visando à inovação educacional do ensino das matérias do currículo da escola primária, articuladamente à difusão do ideário republicano, objetivando impulsionar o desenvolvimento cultural do Estado e da Nação. O objetivo da pesquisa foi identificar e analisar as idéias e as práticas veiculadas pelos autores colaboradores da Revista. Os assuntos abordados por essa publicação periódica contribuíram para a difusão de concepções e idéias sintonizadas com a problemática das transformações sociais educacionais em curso nos anos de 1910 e 1920.
  • The Revista da Escola Normal de São Carlos was published in São Carlos, SP, between the years 1916 and 1923 for teachers and public. This magazine may be considered one of the first journals in education established in the state of São Paulo at the time of the First Republic. Produced by professors of the Secondary Normal School of São Carlos, the magazine intended to intervene in education and training in a meaningful and productive way by producing theoretical and practical guidelines, educational innovation to the teaching of subjects belonging to the curriculum of primary school and by articulating the dissemination of republican ideas to foster the cultural development of the state and nation. In this context, the present research aims to know the ideas and actions of the collaborator authors of the Revista da Escola Normal de São Carlos. The issues in the regular publication contributed to the dissemination of concepts and ideas attuned to the educational problems of the social changes underway in the years 1910 and 1920.
Issue Date: 
28-Aug-2009
Citation: 
DIAS, Enéias Borges. Revista da escola normal de São Carlos (1916-1923): um estudo sobre idéias e práticas educacionais. 2009. 156 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2009.
Time Duration: 
156 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação - Historia
  • Educação - Periódicos
  • Professores - Formação
  • Educação moral e civica
  • São Carlos (SP)
  • Education journals
  • History of Education
  • Training teachers
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/90240
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.