You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/90273
Title: 
Retratos sociológicos de estudantes de Pedagogia: o caso da FCL/Ar
Author(s): 
Suficier, Darbi Masson
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que analisou a trajetória social de oito estudantes do curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara – UNESP ingressantes em 2008. Embasado conceitualmente nos trabalhos de Pierre Bourdieu, foram utilizados, principalmente, os conceitos de espaço social, capital cultural, capital social, capital econômico, habitus e trajetória social. Na primeira fase da pesquisa foram coletados dados através de questionário de 60 estudantes concluintes do curso de Pedagogia no ano de 2011 visando à caracterização socioeconômica do grupo pesquisado. Conforme indicado por Schrader (2002), o questionário coletou dados através de indicadores sociais objetivos. Na segunda fase, após a elaboração de um roteiro de entrevistas baseado no trabalho de Muzzeti (2007), foram selecionados oito estudantes com diferentes trajetórias de escolarização para serem entrevistados. Após as entrevistas, elaborou-se um retrato sociológico individual dos agentes entrevistados através de um conjunto de variáveis (origem social, trajetória de escolarização e percurso universitário) conforme a metodologia empregada por Lahire (2004) e Costa e Lopes (2008). Cada retrato sociológico foi analisado como um estudo de caso. Verificou-se que, no grupo de oito agentes entrevistados, as singularidades de cada trajetória, as diferentes origens sociais e as diferentes quantidades de capitais, não tendem a representar grandes distâncias sociais. Por outro lado, mesmo com um grande número de regularidades, cada trajetória social é única
  • This work presents the results of a survey that analyzed the social trajectory of eight students from course of Pedagogy of Faculty of Sciences and Letters of Araraquara - UNESP freshmen of 2008. Conceptually grounded in the work of Pierre Bourdieu, we used mainly the concepts of social space, cultural capital, social capital, economic capital, habitus and social trajectory. In the first phase of the research data were collected through a questionnaire of 60 graduating students of Pedagogy in 2011 aimed at the socioeconomic characteristics of the studied group. As indicated by Schrader (2002), the questionnaire collected data through objective social indicators. In the second phase, after the preparation of an interview guide based on the work of Muzzeti (2007), we selected eight students with different trajectories of schooling to be interviewed. After the interviews, was elaborate a sociological portrait of individual agents interviewed through a set of variables (social origin, course enrollment and college course) according to the methodology employed by Lahire (2004) and Costa and Lopes (2008). Each sociological portrait was analyzed as a case study. It was found that in the group of eight agents interviewed, the characteristics of each trajectory, the different social and different amounts of capital are not likely to pose great social distances. Moreover, even with a large number of regularities, each social path is unique
Issue Date: 
28-Feb-2013
Citation: 
SUFICIER, Darbi Masson. Retratos sociológicos de estudantes de Pedagogia: o caso da FCL/Ar. 2013. 103 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2013.
Time Duration: 
103 p.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Ciencias e Letras (Campus de Araraquara)
  • Educação
  • Estudantes universitarios - Araraquara (SP)
  • Ensino superior
  • Sociologia
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/90273
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.