You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/90287
Title: 
Concepções de docentes sobre a sua autonomia e a dos alunos
Author(s): 
Nardi, Edson Renato
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Este estudo buscou verificar as concepções que um grupo de professores da rede pública estadual possui em relação à autonomia. Para tanto, buscou realizar inicialmente uma análise bibliográfica de autores que amparam o valor e a importância da autonomia. Nesse sentido, localizou nas obras de Kant, Piaget e outros, uma série de argumentações que justificam a necessidade e a importância de uma educação que valorize e estimule a formação de pessoas autônomas. Logo a seguir buscou atestar a importância que este tema recebe nas produções científicas contemporâneas. Por fim, fazendo uso de instrumentos qualitativos de pesquisa, acabou por realizar entrevistas semi-estruturadas para detectar os posicionamentos que professores adotam em relação a este tema. Da análise dos dados concluimos que o professor associa a autonomia como sendo, sobretudo, a apropriação e domínio de certo conhecimento, que o professor acaba, por muitas vezes, a criar limitações em relação a autonomia do aluno, por considera-la uma espécie de anomia ou desgoverno. Por fim, acabamos por aventar ainda que o professor possui uma certa dificuldade de associar o exercício da autonomia em outras situações do cotidiano que não as vivenciadas no ambiente escolar. Destes elementos concluímos que é necessário o aprofundamento de estudos em relação a este tema e a rediscussão com a sociedade e, especialmente, com o professor, o valor, o significado e a importância da autonomia
  • This study it searched to verify the concepcion that the professor adopts in relation the autonomy. For in such a way, it searched to initially carry through a bibliographical analysis of authors who support the value and the importance of the autonomy. In this direction, localized in the workmanships of Kant, Piaget and others, a series of arguments that justify the necessity and the importance of an education that values and stimulates the formation of autonomous people. Soon to follow we looked for certifying the importance that this subject receives in the productions scientific contemporaries. Finally, making use of qualitative instruments of research, we finish for carrying through semi-structured interviews to detect the positioning that professors adopt in relation to this subject. Of the analysis of the data we finish for concluding that the professor associates the autonomy as being, over all, the appropriation and domain of certain knowledge, that the professor finishes, for many times, to create limitations in relation the autonomy of the pupil, for considers it a species of anomie or mismanagement. Finally, we finish for to pose that despite the professor possess a certain difficulty to associate the exercise of the autonomy in other situations of the daily one that not lived deeply them in the pertaining to school environment. Of these elements, we can conclude that it is necessary the deepening of studies in relation to this subject and the new discussions with the society and, especially, with the teacher, the value, the meaning and the importance of the autonomy
Issue Date: 
30-Aug-2010
Citation: 
NARDI, Edson Renato. Concepções de docentes sobre a sua autonomia e a dos alunos. 2010. 108 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010.
Time Duration: 
108 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Alunos
  • Professores
  • Autonomia
  • Autonomy
  • Education
  • Teacher
  • Student
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/90287
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.