You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91102
Title: 
Uma reflexão sobre a presença da história da matemática nos livros didáticos
Author(s): 
Bianchi, Maria Isabel Zanutto
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Governo do Estado de São Paulo
Abstract: 
  • Este trabalho analisa a presença da História da Matemática em coleções do terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Três aspectos foram colocados como prováveis estímulos à presença da História da Matemática em Livros Didáticos atuais, além, é claro, da própria motivação interna de cada autor. São eles: a publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais PCN, as avaliações de Livros Didáticos pelo Ministério de Educação e Cultura MEC por meio do Programa Nacional do Livro Didático PNLD, e o fortalecimento da História da Matemática no Brasil como campo de pesquisa. Foi observado que as formas mais utilizadas pelos autores se enquadram nas categorias informação geral e informação adicional. Já a categoria denominada estratégia didática, considerada pelos especialistas como a mais interessante do ponto de vista do ensino- aprendizagem, pouco aparece nos Livros Didáticos, o que nos leva a concluir que a área tem muito a fazer.
  • In this study, the presence of the history of mathematics in textbooks intended for use in the fifth through the eighth grades was analyzed. Three aspects were considered as probable stimuli for the presence of mathematics history in current textbooks, beyond the internal motivations of the authors themselves: the publication of the Parâmetros Curriculares Nacionais (Brazilian National Curriculum Parameters - PCN), evaluations of textbooks by the Ministry of Education and Culture (MEC) as part of the National Didactic Book Program (PNLD), and the growing strength of Mathematics History as a field of study in Brazil. It was observed that the most common forms used by the authors fell into the categories general information and additional information. The category teaching strategy, considered by specialists to be the most interesting from a teaching-learning perspective, appears infrequently in the textbooks, which leads us to conclude that there is still much to be done in the field.
Issue Date: 
18-Aug-2006
Citation: 
BIANCHI, Maria Isabel Zanutto. Uma reflexão sobre a presença da história da matemática nos livros didáticos. 2006. vi, 103 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2006.
Time Duration: 
vi, 103 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Matemática - História
  • Livros didaticos
  • Estratégia didática
  • Mathematics - History
  • Didactic books
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91102
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.