You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91106
Title: 
Trabalhando conceitos matemáticos com tecnologias informáticas por meio da elaboração de projetos de construção civil
Author(s): 
Azevedo, João Luis Antoniazzi de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
See-Sp
Abstract: 
  • Nesta pesquisa trabalhamos diversos conceitos matemáticos como, por exemplo, a Geometria, Matemática Financeira, Trigonometria e Álgebra, com o uso das Tecnologias Informáticas por meio da elaboração de projetos de construção civil, englobando a construção de casas e seus orçamentos. Para isso procuramos nos pautar nas teorias do Construcionismo (PAPERT, 1985, 1986) e da Espiral de Aprendizagem (VALENTE, 1993, 2002), buscando a elaboração de um ambiente de ensino e aprendizagem motivador. As cinco dimensões construcionistas – pragmática, semântica, sintônica, sintática e social – foram priorizadas na elaboração desse ambiente e, em decorrência disto, a espiral de aprendizagem, por meio das fases de descrição, execução, reflexão e depuração se manteve em movimento constante, auxiliando na construção de novos conhecimentos matemáticos por parte dos alunos. Na composição desse ambiente de aprendizagem utilizamos o software Arcon para a construção das casas e a planilha eletrônica Excel para a elaboração do orçamento das mesmas. Nesse contexto, objetivamos investigar o potencial pedagógico de projetos de ensino e aprendizagem na exploração e construção de conceitos matemáticos segundo a abordagem construcionista, no contexto da construção e orçamento de casas. Em relação à Metodologia, a pesquisa foi de cunho qualitativo, focando os trabalhos na aprendizagem dos alunos. O desenvolvimento dos Projetos se deu no laboratório de Informática de uma escola Pública da Rede Paulista de ensino, utilizando o software Camtasia para o registro e auxílio na transcrição, apresentação e análise dos dados.
  • In this research we have worked with several Mathematics concepts, such as Geometry, Financial Mathematics, Trigonometry and Algebra, with the use of Technologies of Information through the elaboration of projects of civil building, including the building of houses and their budget. For that, we looked to be suited on theories of Constructionism (PAPERT, 1985, 1986) and the Learning Spiral (VALENTE, 1993, 2002), searching for an elaboration of a motivated environment of teaching and learning. The five constructionist dimensions – pragmatics, semantics, synchronic, syntactic and social – were prioritized during the elaboration of this environment and, according to this, the Learning Spiral, through the stages of description, execution, reflection and depuration was in a constant movement, helping in the building of new Mathematics knowledge of the pupils. In the compositon of this learning environment we used the Arcon software for the building of houses and the electronic plan Excel for the elaboration of their own budget. In this context, we aim to investigate the pedagogical potential of the teaching-learning projects in the exploration and building of the Mathematics concepts according to the constructionist bordage, in the context of building and houses budget. Related to the methodology, the research is a qualitative study, focusing on the works of students’ learning. The developing the Projects made in the computer laboratory of a Public School of the paulista teaching system, using the Camtasia software for the register and help on transcription, presentation and data analyses. We believe that this investigation collaborated with the Mathematics Education, in a way to offer an option for the elaboration of a learning environment, in which we can develop teaching and learning projects that privilege the study of Mathematics concepts.
Issue Date: 
7-Apr-2008
Citation: 
AZEVEDO, João Luis Antoniazzi de. Trabalhando conceitos matemáticos com tecnologias informáticas por meio da elaboração de projetos de construção civil. 2008. 171 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2008.
Time Duration: 
171 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Construcionismo
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Tecnologias informáticas
  • Construção civil - Projetos
  • Educação matemática
  • Mathematics education
  • Constructionism
  • Technologies of information
  • Civil building projects
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91106
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.