You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91740
Title: 
Leitura: algumas reflexões sobre teoria e prática no contexto escolar
Author(s): 
Marendaz, Simone Aparecida
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Este trabalho, de base teórica, faz algumas reflexões acerca da leitura e suas implicações no cotidiano escolar; levanta questões de analfabetismo funcional, letramento, papel da escola formadora, metodologia avaliativa contínua e sistemática no ensino. A partir de pesquisa bibliográfica, analisa dados sobre leitura principalmente nas séries iniciais da escola pública e procura revelar como ocorre o processo de alfabetização, como se dá a interação aluno-leitura-escrita. Considera, ainda, as condições econômicas e culturais de estudantes, em sua maioria de escolas públicas, e qual a relação destas condições, como conseqüência, com a falta de gosto pela leitura e com a falta de leitores proficientes, fatores que muitas vezes dificultam a chegada à Universidade. As concepções apresentadas estão todas centradas numa prática social, interacionista, permitindo, assim, um diálogo com o texto e assumindo uma posição crítica e ativa diante de fatos cotidianos, circunstância que poderá causar mudança de comportamento do leitor, uma vez que a leitura é condicionadora de comportamentos e também responsável pela produção de sentido. A proposta é afirmar que leitura não significa mera decodificação do código lingüístico; possui um papel de grande relevância na formação do indivíduo e deverá fazer parte de sua vida, prepará-lo para interagir com o mundo, para posicionar-se criticamente diante da própria realidade. Parte dessa tarefa árdua cabe ao professor de Língua Portuguesa.
  • This work makes some reflections about reading and its implications in scholar quotidian, talks about reading in a very wide-ranging aspect, rises questions of functional illiteracy, letramento, role of forming school, systematical and continuous evaluating methodology in teaching. Done specially with basis in bibliographic research, characterizing it as theoretic this paper, analyzes information about reading in Grade School from Public School and tries to demonstrate how the teaching reading-writing process occurs, how the interaction writing and reading-student happens and the way that reading and writing are in the student's mind. Yet, it considers the Brazilian students' cultural and economic conditions, mainly from High School, most of them from Public School, having as social consequence the lack of liking for reading, lack of proficient readers, that many times don't get entering the university. The conceptions presented are all centered in a social practice, interactive, permitting this way a dialog with the text, assuming a critic and active position front of the quotidian facts , what can cause change of behavior of the reader, once the reading is conditioning of behavior and also responsible for the production of sense. The work tries to assert that reading doesn't mean mere decoding of linguistic code, it owns a role of great relevance in the forming of person and should make part of his/ her life, prepare him/ her to interact with the world, to position critically front of own reality. Part of this hard work is up to the teacher of Portuguese Language.
Issue Date: 
12-Sep-2005
Citation: 
MARENDAZ, Simone Aparecida. Leitura: algumas reflexões sobre teoria e prática no contexto escolar. 2005. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2005.
Time Duration: 
118 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Leitura
  • Analfabetismo
  • Interação social
  • Reading
  • Functional illiteracy
  • Interaction
  • Reading and writing
  • Criticism
  • Behavior
  • Production of sense
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91740
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.