You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93619
Title: 
Cultura informacional voltada à inteligência competitiva organizacional no setor de calçados de São Paulo
Author(s): 
Woida, Luana Maia
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The footwear industry in the state of São paulo is one of the industries that more contribute to supply the footwear demand, both, in the country and abroad. Consequently, it is a representative industry for brazil, being so, it needs information and comunication and information technologies (ICTs), to work in the competitive environment mainly, regarding the foreign market and turning to exportation. This sector showed a need for achievement of a study that involves subjects such as the organizational competitive intelligence (OCI) and the information culture (IC), to establish the relation among people the information and the information and communication technologies in this context. The relevance os this research is relevanted, since it will be able to provide an IC concerning the model of the organizations that belong to the footwear industry in the state of São Paulo. From the analyses of data and information collected in the observed reality, it was possible to propose an IC model turned to the OCI process. The main objective of this culture, essential to the OCI process in companies of the footwear industry in the state of São Paulo. It’s presumed that there’s a relationship between the process and the cultural elements that must be investigated, focusing mainly in the information transfer and knowledge process. The methodological procedures were anchored in the qualitative approach, which approach refers to the descriptive-exploratory research, as well as to comparative approach. As data collecttion instrument were used: a questionnaire, with mixed questions, a script of the interview and an observation script. Aiming the qualitative analyses applied to the Bardin’s “Analyses Content”, in a way to attend the complexity in the approached subjects.
  • O setor de calçados do estado de São Paulo é uma das indústrias que mais contribui para suprir as demandas de calçados, tanto os demandados internamente no país, quanto em relação ao mercado exterior. Conseqüentemente, é uma indústria representativa para o Brasil, assim sendo necessita de informação e tecnologias de informação e comunicação (TICs), para trabalhar no ambiente competitivo, principalmente, em relação ao mercado externo e voltado à exportação. Esse setor demonstrou a necessidade da realização de um estudo que envolvesse temas como a inteligência competitiva organizacional (ICO) e a cultura informacional (CI), de forma a estabelecer a relação entre as pessoas, a informação e as tecnologias de informação e comunicação nesse contexto. Ressalta-se a relevância desta pesquisa, uma vez que poderá proporcionar um modelo concernente à CI das organizações pertencentes ao setor de calçados do estado de São Paulo. A partir da análise dos dados e informações coletados na realidade observada, foi possível propor um modelo de CI voltada ao processo de ICO. O objetivo principal desta pesquisa foi avaliar os processos e elementos constitutivos da cultura informacional essenciais ao processo de ICO em empresas do setor de calçados do estado de São Paulo. Pressupõe-se que exista uma relação, que deve ser investigada, entre os processos e elementos culturais orientadores das relações entre os indivíduos, informação e tecnologias de informação e comunicação enfatizando-se, principalmente, os processos de transferência de informação e conhecimento. Os procedimentos metodológicos foram ancorados na abordagem qualitativa, cujo método refere-se a pesquisa descritiva-exploratória, bem como ao método comparativo.
Issue Date: 
15-May-2008
Citation: 
WOIDA, Luana Maia. Cultura informacional voltada à inteligência competitiva organizacional no setor de calçados de São Paulo. 2008. 254 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2008.
Time Duration: 
254 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Tecnologia da informação
  • Cultura organizacional
  • Calçados - Indústria - São Paulo (Estado)
  • Inteligência competitiva internacional
  • Cultura informacional
  • Tecnologias de informação e comunicação
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/93619
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.