You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93647
Title: 
Apropriação das tecnologias de informação e comunicação em bibliotecas escolares em busca de um espaço dinâmico
Author(s): 
Lanzi, Lucirene Andréa Catini
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The school library should be inserted in the educational context. But this is not the reality that is observed in practice. Throughout its history the school library has always been regarded by students as a boring place, stagnant and things related to outdated, since teachers and education professionals often consider it a dull and outdated space. The ideal is to make the library part of the educational context, share responsibility for the teaching-learning process and training of students‟ information literacy. One way of achieving this is to insert digital collaborative environments in the school library and encourage learners to share this transformation through knowledge encouragement and motivation. Assuming that the school librarian besides being a mediator of information, is also an employee/educator and as such need to use educational resources to better cognitive assimilation by the students/learners, this study has as main objective to present the current Information and Communication Technologies in the routine of a school library in the educational space and provide references and experiences that demonstrate Information and Communication Technologies (ICT) can be combined with the acquisition of academic knowledge and culture for students, improving their information literacy and why not, also digital. This study also aimed to specific present and structure information environments appropriate to promote the revitalization of the library space, seeking to make it a participatory and referential environment for study, search and update students, enhance information literacy/digital and the collaborative construction along with students of digital environments. Therefore it was used as theoretical basis, Piaget's theory which explains how the steps of knowledge assimilation and accommodation... (Complete abstract click electronic access below)
  • A biblioteca escolar deveria estar inserida no contexto educacional. Porém, não é esta a realidade que se observa na prática. Ao longo de sua trajetória a biblioteca escolar sempre foi considerada pelos estudantes como local entendiante, estagnado e relacionado a coisas ultrapassadas, já os professores e profissionais ligados à educação costumam considerá-la um espaço apático e desatualizado . O ideal é tornar a biblioteca integrante do contexto educacional, corresponsável pelo processo de ensino-aprendizagem e pela formação da competência informacional dos alunos. Uma das formas de se alcançar este propósito é inserir ambientes digitais colaborativos na biblioteca escolar e estimular os aprendizes a compartilhar esta transformação, por meio de estímulo e motivação ao conhecimento. Partindo do pressuposto de que o bibliotecário escolar, além de ser um mediador da informação, é também um colaborador/educador e, como tal, precisa usar recursos pedagógicos para melhor assimilação cognitiva por parte dos alunos/aprendizes, este estudo tem como objetivo principal apresentar as atuais Tecnologias de Informação e Comunicação na rotina da biblioteca escolar, no espaço educacional e apresentar referências e experiências que demonstram que as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) podem ser aliadas na aquisição do conhecimento acadêmico e cultural pelos estudantes, aperfeiçoando sua competência informacional, e por que não dizer, também a digital. Este estudo também teve como objetivos específicos apresentar e estruturar ambientes informacionais adequados para promover a dinamização do espaço da biblioteca, procurando torná-la um ambiente participativo e referencial de estudo...
Issue Date: 
2012
Citation: 
LANZI, Lucerene Andréa Catini. Apropriação das tecnologias de informação e comunicação em bibliotecas escolares em busca de um espaço dinâmico. 2012. 158 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2012.
Time Duration: 
158 f. il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Tecnologia da informação
  • Bibliotecas escolares
  • Educação
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/93647
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.