Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/252272
- Title:
- Igreja e Claustro do Convento de São Francisco
- de Quaresma, Manuel
- Acervo "Barroco Memória Viva"
- O interior da igreja conventual tem três naves nas quais distribui-se farta quantidade de apainelados lavrados com formas vegetais, dando ênfase às folhagens acânticas e volutas. O altar-mor é encimado com arquivoltas sustentadas por colunas espiraladas ornadas por profusões folheares e elementos florais, assim como todos os demais retábulos dos corredores laterais, segundo o estilo nacional português. Os retábulos do cruzeiro (transepto) estão entre os mais monumentais exemplos da arte luso-brasileira. Dois pares de atlantes, com altura aproximada de 2 metros cada um, sustentam riquíssimas mísulas, nas quais se estruturam colunas torsas do tipo salomônico, com o terço inferior estriado e, entre as espiras das seções superiores, ornamentação floral. Sobre os conjuntos alinham-se dosséis piriformes ladeados por pares de anjos que sustentam coroas reais, dentro dos cânones estilísticos joaninos, sob a influência romana.
- O convento foi fundado em 1587 e destruído durante a invasão holandesa. Em 1723, a reconstrução da igreja em foi dada como concluída, ainda que as obras se prolongassem até 1782. Em 1752, foram terminadas as obras do claustro, que contém o mais importante trabalho de azulejaria portuguesa no Brasil, pintada por Bartolomeu Antunes de Jesus. As balaustradas do corpo da igreja, uma parte do mobiliário do coro e os móveis da sacristia são de autoria de frei Luís de Jesus, apelidado de “Torneiro”. No altar lateral encontra-se a imagem de São Pedro de Alcântara, obra de Manoel Inácio da Costa. O altar-mor é de Pedro Ferreira, e o teto de frei Jerônimo da Graça. Tombamento (IPHAN): nº 86-T-1.
- 2-Dec-2011
- 5-Feb-2015
- The convent was founded in 1587 and destroyed during the Dutch invasion. The re-building of the church was considered finished in 1723, even though work went on until 1782. The façade is noticeable as of Cruzeiro Square, with twin towers covered in blue and white glazed tiles, with colossal trimmings. The triptych on the portal is in sandstone, with the triumphal arch on the central, wooden door, with diamond-shaped panels. The volutes on the window thresholds in the choir prepare us for the wider ones on the coping of the triangular pediment, in which the niche with the patron saint is set. The Franciscans fire arms were kept below the acroterion, surmounted by a cross and tiny concave rhythmus. With an interior considered the most important in Brazilian baroque art, the convent church is divided in three naves, throughout which numerous panels carved in vegetable motifs are distributed, with special emphasis given to the acanthus-like foliage and volutes. The high altar was made by Pedro Ferreira, and has a statuary group of São Francisco das Chagas crowned by archivolts upheld by a profusion of foliage and floral elements, following the baroque style of the Portuguese national phase. The transept retables are among the most monumental examples of Portuguese-Brazilian art. Two pairs of angel atlases, approximately 2 meters high each, support richly decorated brackets, on which wreathed, Solomonic columns are structured. The columns are fluted up to one third of their height and the upper parts display floral ornamentation among the spiraled forms. Pear-shaped canopies with pairs of angels upholding a regal crown on either side are spread above, according to baroque stylistic canons, a roman influence of the second joanino phase. The balusters on the church body, part of the choir furniture and the furniture in the sacristy were made by the Brazilian cabinetmaker friar Luís de Jesus. The image of São Pedro de Alcântara, made by Manoel Inácio da Costa, is in the side altar.
- Arquitetura Barroca
- Estilo Barroco
- Arte Sacra
- Período Colonial
- Fotografia de Percival Tirapeli; Pesquisa por Lauro Galvão de O. Elme; Tratamento de imagens por Thays Martins Oyakawa e Letícia Mayumi Ozono
- Salvador, Bahia - Brasil
- BAZIN, Germain. A Arquitetura Religiosa e Barroca no Brasil. RIO DE JANEIRO: Record, v.I e II, 1983.
- DA COSTA, Mozart Alberto Bonazzi. A Talha Ornamental Barroca na Igreja Conventual Franciscana de Salvador. The Baroque Ornamental Carving in the Conventual Franciscan Church in Salvador. São Paulo: EDUSP, 2011.
- TIRAPELI, Percival. Igrejas Barrocas do Brasil. Baroque Churches of Brazil. São Paulo. Metalivros, 2008
- TOLEDO, Benedito Lima de. Do século XVI ao início do século XIX: maneirismo, barroco e rococó. In: História Geral da Arte no Brasil. Walter Zanini (org). São paulo: Instituto Walther Moreira Salles - Fundação Djalma Guimarães, 1983.
- VALLADARES, Clarival do Prado. Nordeste Histórico e Monumental. Salvador: Odebrecht S.A.,1990. (English)
- http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/252272
- Personalizado
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.