You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/252291
Title: 
Catedral de N. Srª. da Graça – Sé de Belém
Other Titles: 
Cathedral of N. Srª. da Graça
Author(s): 
Tirapeli, Percival
Institution: 
Acervo "Barroco Memória Viva"
Description: 
Localizada na praça Frei Caetano Brandão, voltada para o colégio jesuítico de Santo Alexandre e para o forte do presépio, local onde a primeira capela foi construída. Foi iniciada em 1748 e finalizada em 1751, por Antônio José Landi. Passou por reforma no século XIX pelo bispo D. Antônio Macedo da Costa, e em 2005.
Abstract: 
A primitiva capela foi construída em 1616 no Forte do Presépio e transferida para o local atual. Quando elevada à categoria de Sé, foi ordenada a construção da catedral, concluída em 1755. Em 1757, Antônio José Landi assume a finalização da obra, como a construção da fachada e cúpula. Em 1771, é finalmente concluída. O bispo Antônio Macedo da Costa promoveu uma reforma profunda no século XIX. Luca Carimini criou o altar mor em mármore, montado por Ludovico Perfetti (1871). Pintura do painel junto à abóbada da capela mor feita por Lottini em 1880. Acabamento de mármore por Alverti e Antônio Ortis, a pintura das abóbadas, cimalha geral e friso foi feita por Domenico de Angelo. Sobre a reforma de 1880, pavimentação em mármore na nave e corredores laterais; construção de dois grandes salões para abrigar as sacristias do arcebispo e do cabido; introdução de 10 altares laterais, além de dois outros , maiores, nas capelas da nave transversal; instalação de 14 candelabros de ferro fundido, em figura de dragão; paravento de madeira; dois púlpitos em ferro fundido; bancadas ou cadeiral, dispostas ao longo das paredes da capela mor; introdução de painéis ou telas com cenas religiosas nos altares mor e altares laterais; produção de pinturas decorativas nas abóbadas e paredes. Em 2005, a igreja passa por uma nova reforma, visando adaptação de espaços administrativos, atendimento ao público e moradia do padre, adaptação para portadores de necessidades especiais, revitalização de pinturas parietais e abóbadas das naves, átrio e acessos laterais, restauração de telas do acervo e melhoras no sistema de iluminação.
Issue Date: 
14-Nov-2007
Issue Date: 
23-Feb-2015
Sinopse: 
The new See of Belém is situated on a big square facing the Jesuit college of Santo Alexandre and the Presépio Fort (1616) in the Bay of Guajará. With the creation of the bishoprics in Belém, King D. João V ordered it built in 1723, as magnificent as possible, for the rites had been, until then, carried out in the little Chapel of São João. The Latin cross floorplan came from Lisbon; the rectangular exterior was obtained after the addition of buildings on the sides (Leal, 1979). Landi built the façade, and in particular, the tower copings; and the conclusion of the cupola was his doing. The immense nave has a Latin cross floorplan and is decorated with the architect’s baroque motifs, who also designed the high altars and those in the transept, thereby innovating the space through the use of big pictorial panels, as seen in the Italian churches. The high altar seen today, and which substituted the original design in marble, was made in Rome by sculptor Luca Carimini, and put together in 1871 by Ludovico Perfetti – at a time when the cathedral’s whole interior was undergoing a big renovation. The painting on the semi-circular panel next to the main chapel’s dome, representing the Nativity scene is by painter Lottini, dated 1880. The trim in marble is from 1886 and was made by sculptors Alverti and Antônio Urtis. The old Portuguese pictorial panels were also substituted for Italian ones; in 1886, Domenico de Angelis was hired to paint various areas, such as the domes, the whole entablature and frieze, the walls behind the organ and the architraves and door-jams on all the doors that open onto the choir and side chapels. The organ, with many keys, was inaugurated on September 7, 1882, specially ordered from the well-known Parisian workshops of Aristide Cavaillé Coll (Leal, 1979, pp. 81-85).
Keywords: 
  • Arquitetura sacra
  • Arquitetura clássica
  • Igreja católica - Brasil
  • Arquitetura - Conservação e restauração
Keywords: 
  • Sacred Architecture
  • Catholic Church - Brazil
  • Architecture - Conservation and restoreation
Credits: 
Fotografia Percival Tirapeli
Place: 
Belém, Pará - Brasil
Bibliographic Citation: 
  • CRONOLOGIA da história da catedral. Disponível em: <http://ufpa.br/forumlandi/PT/Allegati/CronologiaStoriaCattedraleSe_PT.pdf> Acesso em: 01 dez. 2014.
  • IGREJAS do Pará. Disponível em: https://m.flickr.com/#/photos/macapuna/sets/72157623827296868/. Acesso em: 05 fev. 2015.
  • TIRAPELI, Percival. Igrejas Barrocas do Brasil. Baroque Churches of Brazil. São Paulo. Metalivros, 2008.
  • CARRAZZONI, Maria Elisa. Guia dos Bens Tombados. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1980.
URI: 
http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/252291
Licence Type: 
Personalizado
Appears in Collections:Restauros

Item Files
File Description SizeFormat 
PA_SDB_01.JPGFronstispício932.26 kBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_02.jpgDetalhe da torre306.07 kBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_03.jpgRestauro da fachada lateral340.61 kBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_04.jpgRestauro dos altares laterais da nave2.6 MBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_05.jpgPintura da abobada da nave9.42 MBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_06.jpgRestauro das pinturas da luneta8.21 MBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_07.jpgRestauro do órgão2.51 MBJPEGThumbnail
View/Open
PA_SDB_08.jpgRestauro da nave 471.6 kBJPEGThumbnail
View/Open
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.