You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102070
Title: 
A formação inicial de professores de física e a construção de uma identidade
Author(s): 
Alves, João Amadeus Pereira
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O principal objetivo deste trabalho consiste em analisar o processo de construção da identidade de professor e pesquisador em ensino de Física, em uma proposta educacional que vem sendo construída, desenvolvida e estudada na formação inicial de professores deste 1997. A pesquisa consistiu em um estudo de caso, tendo a coleta e análise dos dados sob fundamentos teóricos epistemológicos e metodológicos em Freire, Habermas, Strauss, Latour e Miron. A formação do professor e pesquisador em ensino de Física ocorre diante de diferentes demandas e situações -limite que precisam ser enfrentadas. Por isso, é necessário tecer reflexões, relações e modificações no curso da ação. Constato que a vivência de uma práxis - interlocução entre teoria e prática - no desenvolvimento de uma proposta educacional na formação inicial de professores de Física é condição imprescindível para a construção da identidade de professor e pesquisador em ensino de Física. Os resultados demonstram que a proposta tem tido progressos importantes na sistematização de atividades educacionais que problematizem conceitos e práticas, as quais viabilizem a abertura e continuidade do diálogo; bem como, nas parcerias tecidas, que buscam implementar e consolidar a relação ensino, pesquisa e extensão na interface Universidade-Escolas
  • The aim of this study was to analysis the construction of identity of teacher and reseacher in the teaching of Physics in an educational proposal bulding, developed and studies in abn initial teacher education program since 1997. The research was in a study of case, with collection and analysis of the data was supported by the theoretical epistemological and methodological concepts of Freire, Habermas, Strauss, Latour and Miron. The education of teachers and researchers in the teaching of Physics takes places in a context of different demands and limit situations. It is necessary to develop reflexions, relations and modifcations in the course of action. I check that the experience of praxis - interannouncer between theory and practice - in the development of an educational proposal in Physics teachers initial educational supports the construction of a special identity - a teacher and researcher in the teaching of Physics. The outomes demonstrate that the proposal have had considerable progress in the systematization and educational activities that problematize concepts and practices, which in turn allow for the start and continuation of dialogue; the partnerships that aim to implement and consolidate the relations among teaching, research and outreach activities at the University and Schools
Issue Date: 
31-May-2010
Citation: 
ALVES, João Amadeus Pereira. A formação inicial de professores de física e a construção de uma identidade. 2010. 233 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
Time Duration: 
233 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Professores - Formação
  • Identidade
  • Professores
  • Pesquisadores
  • Initial education of teachers
  • Identity
  • Teacher and researcher
  • Teaching of physics
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102070
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.