You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102115
Title: 
Uma história da formação de professores de Matemática e das Instituições formadoras do Estado de Tocantins
Author(s): 
Cury, Fernando Guedes
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Neste trabalho pretendemos constituir uma história da formação de professores de matemática e dos primeiros cursos que preparavam estes profissionais no Estado do Tocantins. A pesquisa aborda a estrutura física dos estabelecimentos, o perfil de discentes e docentes, as disciplinas ministradas, as motivações políticoadministrativas e sociais que influenciaram a criação e desenvolvimento dos cursos, as principais práticas de formação, dentre outros aspectos. Valendo-se da História Oral como alternativa metodológica central e mobilizando fontes escritas disponíveis, constituímos uma análise narrativa em que se entrelaçam situações particulares do contexto educacional tocantinense, a criação do próprio estado, o processo de migração de professores, as influências políticas, o improviso na condução de cursos, as carências, urgências e transitoriedades que marcam a formação de professores de Matemática no Estado
  • The goal of this work is to build a history of the undergraduate programs whose main objective is the formation of Math teachers in Tocantins State, Brazil. The research discusses the physical structure of these courses, the academic profile of their students and teachers, the curricular content and approaches, the administrative and political motivations that influenced the creation and development of the first courses, the formative practices, among other elements related to these institutions. The methodological approach was based on Oral History as well in the analysis of written documents available. The data collected allowed us to create a narrative in which some particular events are focused in order to bring to the light the creation of Tocantins, its educational context, the migration of teachers, all sorts of political influences, the improvisation in the process of creating and developing such courses, the urgencies, needs and transitoriness that characterizes the formation of mathematics teachers in that State
Issue Date: 
13-Dec-2011
Citation: 
CURY, Fernando Guedes. Uma história da formação de professores de Matemática e das Instituições formadoras do Estado de Tocantins. 2011. 255 p. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
Time Duration: 
255 p. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Professores - Formação
  • Matemática - História
  • Educação - Historia
  • Mathematics - History
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102115
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.