You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102481
Title: 
Competência referencial nitidamente inferencial na produção dos sentidos do texto escolar
Author(s): 
Berti, Marcos Luiz
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O trabalho procura investigar os mecanismos de referenciação usados em produções de alunos de Ensino Médio para deixar pistas para que seu leitor faça inferências durante a leitura para produzir sentidos ao que lê. A reconstrução por inferenciação permite estabelecer o elo entre as informações explícitas e as implícitas no co-texto, em um determinado contexto. A inferência é uma estratégia muito importante para que se tome um texto como coeso e coerente, em termos de progressão referencial, colaborando de maneira decisiva para a produção de sentidos.A partir dos pressupostos da Lingüística textual e das teorias sobre leitura, apresenta a relação autor-texto-leitor no processo de produção e recepção do texto. Analisaram-se quantitativa e qualitativamente produções de textos de alunos de Ensino Médio nas quais se verificou o uso de seqüências pronominais, de repetições lexicais, das expressões nominais definidas, anáforas indiretas no texto ou referentes ao contexto, as quais permitem ao leitor fazer inferências e aturar como co-autor na produção dos sentidos.
  • The work investigates the mechanisms of reference used in High School student s productions in order to leave hints so that the reader com make inferences during the reading to produce meanings of what is being read. The reconstructions through inference permits to stablish the link among the explicit and implicit pieces of information in the co-text, in a determined context. The inference is a very important strategy to make a text cohesive and coherent, in terms of reference progression, contributing in a essencial way in the meaning production. From the textual linguistic and the theories about reading. The work presents the relationship author-text-reader in the process of text production and reception. It was analysed High School student s productions in quality and amount in which it was verified the use of pronominal sequences, of lexical repetitions, of defined nominal expressions, indirect anaphora in the text or referred to the context, wich allow the reader to make inferences and act as co-author in the production of meanings.
Issue Date: 
23-Feb-2007
Citation: 
BERTI, Marcos Luiz. Competência referencial nitidamente inferencial na produção dos sentidos do texto escolar. 2007. 221 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2007.
Time Duration: 
221 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Referencia (Linguistica)
  • Inference
  • Text and context
  • Referential progression
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102481
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.