You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/106824
Title: 
Ações Interdisciplinares em Salas de EJA: os projetos de trabalho à luz do enfoque histórico-cultural
Other Titles: 
Interdisciplinary Action in Halls of EJA: the projects work in the light of focus-cultural history
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
ISSN: 
1981-8106
Abstract: 
  • Este artigo tem por finalidade discutir a organização do trabalho pedagógico nas salas de aula do PEJA (Programa de Educação de Jovens e Adultos – Unesp – Marília) por meio de Projetos de Trabalho, que subentendem ações interdisciplinares na perspectiva da Teoria Histórico-Cultual. Aponta-se para as implicações pedagógicas dessa concepção de ensino, considerando-se a formação do educando jovem e adulto diante da utilização do tempo e do espaço de ensino, da produção do conhecimento, do procedimento dado à informação, às disciplinas escolares, da elaboração/ implementação/ desenvolvimento/ avaliação dos projetos de trabalho interdisciplinarmente à luz do enfoque vygotiskiano. Portanto, nosso olhar é teórico-metodológico e volta-se para um contexto específico: as classes de EJA em suas ações interdisciplinares. Abordaremos tal temática da seguinte maneira: numa primeira parte, tentaremos apresentar os preceitos gerais da teoria, discutindo conceitos-chave como mediação, atividade, aprendizagem, desenvolvimento, estando aí inseridas as ações de educandos e de educadores de EJA. Numa segunda parte, tentaremos retirar algumas lições dessa teoria, para (re)apresentar e (re)pensar os projetos em EJA, ressignificando e redimensionando-os pelo viés vygotiskiano.
  • This article aims to discuss the organization of work teaching in classrooms of Pejão (Program of Education for Youth and Adult - Unesp - Linda) through the Work Projects, which underlie actions from the perspective of interdisciplinary Theory History-Culture. Pointing to the pedagogical implications of this conception of education, considering the formation of educating young adults and forth the use of time and space for education, production of knowledge, the procedure to information given to school subjects, the development / implementation / development / evaluation of projects of interdisciplinary work in the light of the focus vygotiskiano. Therefore, our gaze is theoretical and methodological back-up for a particular context: the classes of its shares in EJA interdisciplinary. Discuss such issues as follows: the first section, we present the general theory, discussing key concepts such as mediation, activity, learning, development, and then inserted the actions of students and educators of EJA. In a second section, we draw some lessons of that theory, to (re) present and (re) thinking projects in the EJA, resignified and resizing them by vygotiskiano bias.
Issue Date: 
30-Nov-2009
Citation: 
Educação: Teoria e Prática, v. 19, n. 33, 2009.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Interdisciplinaridade em EJA
  • Metodologia de Projetos
  • Enfoque Histórico-Cultural
Source: 
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/3215
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/106824
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.