You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/106834
Title: 
Lógica-Simbólica e Alfabetização
Other Titles: 
Logic-Symbolic and Alphabetization
Author(s): 
Camargo, Dair Aily Franco de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1981-8106
Abstract: 
  • O presente artigo tenta recuperar as idéias e proposta de H.Furth (1973 ), apontando-a como mais uma opção para tentar trabalhar com as dificuldades das crianças no processo de alfabetização. O autor propõe a substituição das “escolas da linguagem” pelas “escolas do pensamento”, ou seja,substituir a opção do professor no ensino da leitura-escrita, em sua forma tradicional, de como transformar sinais gráficos em sonoros e vice-versa, por aquela do fortalecimento do pensamento, alimentando o intelecto em desenvolvimento da criança por meio de exercícios de “lógica simbólica”.Para nos embasar teoricamente, apresentamos ainda alguns aspectos da teoria psicogenética, bem como outros trabalhos realizados mais recentemente sobre o assunto, que embora “travestidos” (disfarçados) com novas roupagens, ainda encontram seus fundamentos nas obras de J.Piaget.
  • The present article tries to recoup the ideas and the proposal of H. Furth (1973), pointing it as another option to try to work with the children’s difficulties in the alphabetization process. The author considers the substitution of “schools of the language” for “schools of the thought”, that is, to substitute the option of the teacher in the reading-writing education, in its traditional form, of how to transform graphical signals into sonorous and vice-versa, for that one of the thought consolidation, feeding the intellect in development of the child by exercises of “symbolic logic”. For theoretical basing, we still present some aspects of the psychogenetic theory, as well as other works carried through more recently on the subject, that even so “transvestite” (disguised) with new clothing, still find their beddings in the J. Piaget’s basis.
Issue Date: 
23-Oct-2007
Citation: 
Educação: Teoria e Prática, v. 16, n. 28, 2007, p. 67.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • alfabetização
  • lógica simbólica
  • escolas da linguagem
  • escolas do pensamento
  • J.Piaget
Source: 
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/106834
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.