You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/106880
Title: 
Percursos de uma poética de resíduos na obra de Carolina Maria de Jesus
Other Titles: 
Routes of a poetics of residues in Carolina Maria de Jesus's work
Author(s): 
Fernandez, Raffaella Andréa
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-815X
Abstract: 
  • A finalidade desse trabalho é discutir a problemática acerca da tensão produzida por variações de discursos, que cedem forma à experiência narrativa da “poeta do lixo” Carolina Maria de Jesus em seu diário/romance/reportagem Quarto de despejo: diário de uma favelada (1960). Entendemos que sua literatura é marcada por uma mistura de estilos literários desterritorializados, sendo capaz de ativar uma linha de fuga em relação às literaturas canonizadas. Nisso incide a caracterização desse tipo de composição artística, comum em países de formações culturais híbridas. Observamos nesse texto a presença de uma potência rizomática que consiste justamente na reformulação de elementos que compõem esta poética de resíduos justapostos numa certa “deformidade” estilística para além de livros em registro. Notamos que, assim como a escritora reciclava lixo para comer, também o fazia com os discursos de sua poética. Renova por tentar administrar e, conseqüentemente, reestruturar os sentidos de nosso sistema social, no campo da arte escrita, de maneira intuitiva pois, como sabemos, não possuía um projeto literário como os escritores tradicionais.
  • The purpose of this article is to discuss the tension caused by the discursive variety in Carolina Maria de Jesus diary/novel/report Quarto de despejo [Child of the Dark]. We believe that there is a mixture of many deterritorialized literary styles, which activates a “escaping line” that goes beyond the canonical writings. This is an essential characteristic of the art produced in countries that have a hybrid culture. We also notice the presence of a rhyzomatic potency that consists in the reestablishment of poetic elements, the deformation of their residues. We notice that the writer not only recycled garbage to earn her living, she did the same with her poetic discourse. She innovates by trying to manage and consequently recriate, in her writing, the senses of our social system, doing so in an intuitive manner, since she did not have a literary project like traditional writers.
Issue Date: 
19-Dec-2008
Citation: 
Itinerários: Revista de Literatura, n. 27, 2008.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Carolina Maria de Jesus
  • Quarto de despejo
  • Lower literature
  • Literary hybridism
  • Poetic of residues
  • Literatura menor
  • Hibridismo literário
  • Poética de resíduos
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/1131
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/106880
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.