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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/108055
Title: 
As relações políticas para a implantação das primeiras emissoras de tv no Paraná na década de 1960
Other Titles: 
Politics in the setting up of the first television broadcasting Companies in the state of Paraná in the sixties
Author(s): 
Costa, Osmani Ferreira da
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual de Londrina (UEL)
ISSN: 
1808-1967
Abstract: 
  • Em outubro e dezembro de 1960, foram inauguradas em Curitiba, respectivamente, as TVs Paranaense e Paraná. Assim, com dez anos de atraso em relação a São Paulo, foram ao ar em caráter definitivo as duas primeiras emissoras de televisão (TV) do Estado. Em setembro de 1963, entrou em funcionamento a TV Coroados de Londrina, a primeira do interior. Em 1967 e 1969, começaram a operar as TVs Iguaçu de Curitiba e Tibagi de Apucarana, ambas pertencentes ao então governador Paulo Pimentel e as primeiras concedidas pelo governo militar. Este artigo objetiva historiar, analisar e interpretar as relações políticas existentes entre empresários da comunicação e autoridades do poder federal – quase sempre intermediadas pelo Palácio Iguaçu – para a conquista das concessões destas cinco emissoras. Elas só foram concretizadas porque havia reciprocidade entre os interesses empresariais paranaenses e os projetos políticos dos mandatários nacionais.
  • In October and December 1960, two TV stations were opened in Curitiba – TV Paranaense and TV Parana respectively. Thus, a full 10 years behind Sao Paulo, the two first broadcasting TV channels started operating on a regular basis in the state of Parana. In September 1963, TV Coroados in the city of Londrina, Parana, the first station outside the capital city of Curitiba, was established. In 1967 and 69 two other channels started operating: TV Iguaçu in Curitiba and TV Tibagi in Apucarana. Both stations belonged to the state governor at that time, Paulo Pimentel, and were the first concessions given by the military government. The aim of this paper is to narrate the history, analyse and interpret the politics between the media executives and the federal government authorities – almost always negotiated at the Palacio Iguaçu, the government headquarters – for the granting of the concessions for these five stations. The negotiations were successful only due to the fact that there were mutual interests for both parties; the entrepreneurs from Parana and the national leaders’ political plans.
Issue Date: 
13-Dec-2011
Citation: 
Patrimônio e Memória, v. 7, n. 2, p. 276-291.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Television
  • Power
  • Concession
  • Televisão
  • Poder
  • Concessão
Source: 
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/217
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/108055
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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