You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/108630
Title: 
Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
Author(s): 
Assis, Tatiana Pinheiro de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This report presents the research masters linked of the research line of Public Policy, School Organisation and Teacher Education, on Master's program in Education of the Faculty of Sciences and Technology - FCT - Universidade Estadual Paulista - UNESP, Presidente Prudente . The research’s object consists in a continuous training providing for the teachers of the Municipal Education System Araçatuba/SP which is entitled: Working Hours in Project’s Development and Research (HTPP). The subjects of this study are eleven teachers of a school for early childhood education of the mentioned education system. This research titled Training Continuous in Service: the look of the teacher brings as a general objective the analyze and reflection about the teachers’ vision/perception about the effects of HTPP program in the professional performance in the classroom. This guiding objective is deal with the common problem in the Brazil’s education system that refers to the following question: provide continuous training for teachers, often does not reflect significant changes in teaching practices and student learning. For this reason, we went to school listening to the teachers about how they evaluate the contributions provide by HTPP program for the educational process. One assumption is that continuous training program promotes the (re) construction of reflective and critical professional profile...
  • Este relatório apresenta a pesquisa de mestrado vinculada à linha de pesquisa Políticas Públicas, Organização Escolar e Formação de Professores, do programa de mestrado em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologias – FCT – Universidade Estadual Paulista – UNESP de Presidente Prudente. O objeto desta pesquisa consiste em um programa de formação contínua em serviço para os professores do Sistema Municipal de Educação de Araçatuba/SP que tem como nomenclatura: Horas de Trabalho no Desenvolvimento de Projetos e Pesquisa (HTPP). Os sujeitos deste estudo são onze professoras de uma escola de Educação Infantil do referido sistema educacional. Esta pesquisa cujo título é Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor traz como objetivo geral analisar e refletir sobre qual é a visão/percepção dos professores sobre os efeitos do programa HTPP na atuação profissional em sala de aula. Esse objetivo norteador visa responder uma problemática comum no sistema educacional brasileiro que se refere à seguinte questão: a implantação de programas de formação contínua para professores, muitas vezes, não traduz mudanças significativas nas práticas pedagógicas e na aprendizagem dos alunos. Por isso, fomos até a escola ouvir das professoras como avaliam as contribuições oferecidas pelo programa HTPP para o processo educativo. Um dos pressupostos é que a formação contínua oportuniza a (re) construção do perfil profissional reflexivo e crítico. Outro pressuposto é que essas características, quando congregadas ao exercício de uma Pedagogia da Autonomia, podem favorecer transformações sociais e institucionais na escola em prol da democratização e humanização desse espaço. Para tanto, torna-se fundamental a participação dos professores na organização e no desenvolvimento do projeto educativo escolar...
Issue Date: 
5-Feb-2014
Citation: 
ASSIS, Tatiana Pinheiro de. Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor. 2014. 197 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
Time Duration: 
197 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Professores - Formação
  • Politicas publicas
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/108630
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.