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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109452
Title: 
Integração básico-clínica no internato médico: Psiquiatria e Farmacologia
Other Titles: 
Basic clinical integration in medical internship: Psychiatry and Pharmacology
Author(s): 
Institution: 
  • Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0100-5502
Abstract: 
  • This study quantifies fifth year medical students' knowledge after their participation in a basic clinical integration activity of psychiatry and pharmacology and investigates their opinions on the importance of the activity. A quali-quantitative study was performed using pre- and post-test assessment (multiple choice) and linguistic content analysis using the Discourse of the Collective Subject (DCS) technique. A significant increase in the percentage of correct answers in the post-test assessment was found compared to pre-test (p <0.001). The central ideas obtained from the DCS content analysis were: very relevant activity; expansion of the activity to other internships; difficulty in basic disciplines; application of cognitive assessment; and teacher's active participation in discussions. These results suggest that integration between pharmacology and the practical intern activities in psychiatry allowed pharmacological concepts to be broadened, rendering the learning meaningful. Although students identified the need for better organization of the activity, its the level of acceptance was verbalised through the suggestion that it could be extended to the other fifth year internships.
  • O presente estudo avaliou o ganho de conhecimentos de estudantes do curso médico que participaram de uma atividade integradora básico-clínica de Farmacologia e Psiquiatria no quinto ano, bem como verificou a opinião deles quanto à relevância em participar dessa atividade. Foi realizado estudo quali-quantitativo, utilizando avaliação pré e pós-teste, e a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) para a análise do conteúdo linguístico. Observou-se aumento significativo na porcentagem de acertos no pós-teste em relação ao pré-teste (p < 0,001). As ideias centrais obtidas na análise do DSC foram: atividade muito pertinente; ampliação desta atividade para outros estágios; dificuldade nas disciplinas básicas; aplicação de avaliação cognitiva; e participação ativa do professor nas discussões. Estes resultados sugerem que a integração entre a Farmacologia e as atividades práticas do internato em Psiquiatria possibilitou ampliar conceitos de Farmacologia, tornando o aprendizado significativo. Embora os estudantes tenham apontado a necessidade de melhor ajuste da atividade, o seu nível de aceitação foi verbalizado por meio da sugestão de que ela se estenda aos demais estágios do quinto ano.
Issue Date: 
1-Sep-2013
Citation: 
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 3, p. 343-349, 2013.
Time Duration: 
343-349
Publisher: 
Associação Brasileira de Educação Médica
Keywords: 
  • Farmacologia
  • Psiquiatria
  • Integração Básico-Clínica
  • Medicina
  • Pharmacology
  • Psychiatry
  • Basic Clinical Integration
  • Medical Course
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000300006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109452
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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