You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109708
Title: 
A percepção dos professores cooperantes sobre os conhecimentos e as competências dos estudantes
Other Titles: 
The cooperating teachers perception on students' knowledgeand skills
Author(s): 
Institution: 
  • Instituto Superior da Maia Departamento da Educação Física
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1983-3083
Abstract: 
  • The Cooperating Teacher (CT) areessentialfor skills development and knowledge of future physical education teachers. Through asemi-structured interview, the purpose of our studyis to understand the perspectives and view sof CT with respectto the Teachers Students (TS) preparationin their first contact with the school reality. We verified that the CT feel that TS start with knowledge, but they cannot put theminto practice. This difficultyis due to the fact that the current curriculum have few hoursof practical subjects for the TS developte aching skillsand learning. However, despitethe current curriculum does not meet all the requirements for the professionalization has Curricular Units(CU) importante for the development of values, ethics, ethics and citizenship TS.
  • Os professores orientadores, chamados Professores Cooperantes (PC), dentro da realidade portuguesa, são fundamentais para o desenvolvimento das competências e dos conhecimentos dos futuros professores de Educação Física (EF). Através de uma entrevista semiestruturada, o objetivo do nosso estudo é compreender as perspetivas e os pontos de vista dos PC, no que diz respeito à preparação do Estudante Estagiário (EE) no seu primeiro contato com a realidade escolar. Verificamos que os PC sentem que os EE saem da formação acadêmica com conhecimentos, porém não conseguem colocá-los na prática. Essa dificuldade deve-se ao fato de o currículo atual ter poucas horas de disciplinas práticas para que o EE desenvolva competências de ensino e aprendizagem. Contudo, o atual currículo, apesar de não preencher todos os requisitos para a profissionalização, tem Unidades Curriculares (UC) importantes para o desenvolvimento de valores, ética, deontologia e cidadania do EE.
Issue Date: 
1-Dec-2013
Citation: 
Revista da Educação Física / UEM. Universidade Estadual de Maringá , v. 24, n. 4, p. 519-533, 2013.
Time Duration: 
519-533
Publisher: 
Universidade Estadual de Maringá (UEM)
Keywords: 
  • Educação Física
  • Professor Cooperante
  • Estudante Estagiário
  • Physical Education
  • Cooperative Teacher
  • Initial Teachers Training
Source: 
http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v24.4.21351
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109708
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.