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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109732
Title: 
Assessment of first molars sagittal and rotational position in Class II, division 1 malocclusion
Author(s): 
Institution: 
  • UMESP
  • APCD Specialization Course in Orthodontics
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Federal University of Sergipe
ISSN: 
2176-9451
Abstract: 
  • OBJECTIVE: This study assessed the anterior-posterior positioning of the upper and lower first molars, and the degree of rotation of the upper first molars in individuals with Class II, division 1, malocclusion. METHODS: Asymmetry I, an accurate device, was used to assess sixty sets of dental casts from 27 females and 33 males, aged between 12 and 21 years old, with bilateral Class II, division 1. The sagittal position of the molars was determined by positioning the casts onto the device, considering the midpalatal suture as a symmetry reference, and then measuring the distance between the mesial marginal ridge of the most distal molar and the mesial marginal ridge of its counterpart. With regard to the degree of rotation of the upper molar, the distance between landmarks on the mesial marginal ridge was measured. Chi-square test with a 5% significance level was used to verify the variation in molars position. Student's t test at 5% significance was used for statistical analysis. RESULTS: A great number of lower molars mesially positioned was registered, and the comparison between the right and left sides also demonstrated a higher number of mesially positioned molars on the right side of both arches. The average rotation of the molars was found to be 0.76 mm and 0.93 mm for the right and left sides, respectively. CONCLUSION: No statistically significant difference was detected between the mean values of molars mesialization regardless of the side and arch. Molars rotation, measured in millimeters, represented ¼ of Class II.
  • OBJETIVO: esse estudo avaliou o posicionamento anteroposterior dos primeiros molares superiores (1º MS) e inferiores, e o grau de rotação dos 1º MS, em indivíduos com má oclusão de Classe II, divisão 1. MÉTODOS: mensuraram-se, em aparelho de precisão Assimetria I, 60 pares de modelos, de 27 indivíduos do sexo feminino e 33 do masculino, entre 12 e 21 anos de idade, com má oclusão de Classe II, divisão 1. Utilizando a sutura palatina mediana como referência de eixo de simetria, os modelos foram posicionados no aparelho para mensuração da distância entre a crista marginal mesial do molar mais distal e a crista marginal mesial do molar do lado oposto, a fim de verificar o posicionamento sagital dos molares. Em relação à giroversão, mediu-se a distância entre pontos na crista marginal mesial. O teste qui-quadrado a 5% foi utilizado para verificar a variação de posicionamento dos molares, por arcos e por lado. O teste t de Student a 5% foi utilizado para comparar esses valores. RESULTADOS: houve maior número de molares inferiores mesializados e, comparando os lados, maior número de molares mesializados no lado direito em ambas as arcadas. As rotações médias dos molares foram de 0,76mm do lado direito e 0,93mm do esquerdo. CONCLUSÃO: não houve diferença estatisticamente significativa entre os valores médios das mesializações dos molares quanto a lado ou arco. Quando observada isoladamente, a rotação dos molares, quantificada em milímetros, representou uma situação de ¼ de Classe II.
Issue Date: 
1-Dec-2013
Citation: 
Dental Press Journal of Orthodontics. Dental Press International, v. 18, n. 6, p. 106-111, 2013.
Time Duration: 
106-111
Publisher: 
Dental Press International
Keywords: 
  • Dente molar
  • Má oclusão de Angle Classe II
  • Ortodontia
  • Molar tooth
  • Angle Class II malocclusion
  • Orthodontics
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S2176-94512013000600016
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109732
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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