You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109827
Title: 
Compreendendo o significado da liderança para o aluno de graduação em enfermagem: uma abordagem fenomenológica
Other Titles: 
  • Comprendiendo el significado del liderazgo para el alumno de graduación en enfermería: un enfoque fenomenológico
  • Understanding the meaning of leadership to the undergraduate nursing student: a phenomenological approach
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade de São Paulo (USP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0034-7167
Abstract: 
  • This study aimed at understanding the meaning of leadership to undergraduate nursing students and the expectation related to their professional practice. Phenomenology was used as theoretical framework. Fifteen undergraduate nursing students were recruited as subjects and answered the following question: What do you understand by leadership, and how can it be applied in your professional practice? The topics which were revealed and analyzed, Leadership Styles and Leadership Exercise, enabled us to understand that the meaning attributed to leadership is unveiled as a dynamic process, and the style adopted is the form to lead a team; therefore, an ideal leadership style does not exist. In teaching, the leadership style began to be discussed when the participant forms of personnel management were approached. In leadership practice, the dissociation between leadership theory and practice is emphasized, pointing out that integration with practice is relevant for leadership learning.
  • O objetivo do estudo é compreender o significado da liderança para o graduando em enfermagem e a expectativa relacionada à sua prática profissional. Utilizou-se o referencial da fenomenologia. Quinze graduandos em enfermagem foram sujeitos e responderam a questão: Qual a compreensão que você tem sobre liderança e como espera aplicá-la em sua prática profissional? Os temas revelados analisados, Estilos de Liderança e Exercício da Liderança, nos permitiram compreender que o significado atribuído à liderança é desvelado como um processo dinâmico e o estilo adotado é a forma de conduzir uma equipe, não existindo um estilo ideal de liderança. No ensino, o estilo de liderança passou a ser discutido quando abordou as formas participativas de gerenciamento de pessoal. No Exercício da Liderança, é enfatizada a dissociação da teoria e da prática da liderança, destacando-se que a integração com a prática é relevante para a aprendizagem da liderança.
  • El objetivo de este estudio es comprender el significado del liderazgo para el graduando en enfermería y la expectativa relacionada a su práctica profesional. Se utilizó el referencial de la fenomenología. Quince graduandos en enfermería fueron los sujetos que respondieron a la cuestión: ¿Cuál la comprensión que tiene usted sobre liderazgo y cómo espera aplicarlo en su práctica profesional? Los temas revelados analizados, Estilos de Liderazgo y Ejercicio del Liderazgo, nos permitieron comprender que el significado atribuido al liderazgo es desvelado como un proceso dinámico, el estilo adoptado es la forma de conducir un equipo y no existe un estilo ideal de liderazgo. En la enseñanza, el estilo de liderazgo pasó a ser discutido cuando enfocó las formas participativas de manejo de personal. En el Ejercicio del Liderazgo, es enfatizada la disociación de la teoría y de la práctica del liderazgo, destacándose que la integración con la práctica es relevante para el aprendizaje del liderazgo.
Issue Date: 
1-Jun-2013
Citation: 
Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 3, p. 399-405, 2013.
Time Duration: 
399-405
Publisher: 
Associação Brasileira de Enfermagem
Keywords: 
  • Liderança
  • Educação em Enfermagem
  • Pesquisa Qualitativa
  • Leadership
  • Nursing Education
  • Qualitative Research
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000300015
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109827
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.