You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109831
Title: 
Professional Master's degree in Nursing: knowledge production and challenges
Other Titles: 
  • Mestrado profissional em enfermagem: produção do conhecimento e desafios
  • Maestría Profesional en Enfermería: producción del conocimiento y retos
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
0104-1169
Abstract: 
  • OBJETIVO:analisar a produção do conhecimento gerada pelos programas de mestrado profissional em enfermagem e refletir sobre suas perspectivas para a área.MÉTODO:estudo descritivo e analítico. Foram incluídos dados das dissertações de três instituições de ensino que titularam alunos em programas de mestrado profissional em enfermagem entre 2006 e 2012.RESULTADOS:a maioria dos 127 trabalhos de conclusão analisados se desenvolveu no contexto hospitalar; houve tendência de concentração nas áreas organizacional e assistencial, nas linhas de pesquisa processo de cuidar e gerenciamento e predomínio de estudos qualitativos. Há diversidade de produtos resultantes dos trabalhos de conclusão: avaliação de serviços/programas de saúde e geração de processos, protocolos assistenciais ou de ensino.CONCLUSÃO:os programas de mestrado profissional em enfermagem, em fase de consolidação, têm produção recente, em desenvolvimento, havendo lacuna na geração de tecnologias duras e inovação. São fundamentais para o desenvolvimento das práticas profissionais inovadoras que articulem o setor saúde e a educação.
  • OBJETIVO:analizar la producción del conocimiento generado por los programas de maestría profesional en Enfermería y reflejar sobre sus perspectivas para el área.MÉTODO:estudio descriptivo y analítico. Fueron incluidos datos de las disertaciones de tres instituciones de enseñanza que graduaron alumnos en programas de maestría profesional en enfermería entre 2006 y 2012.RESULTADOS:la mayoría de los 127 trabajos de conclusión analizados fueron desarrollados en el contexto hospitalario; fue encontrada tendencia de concentración en las áreas organizacional y asistencial, en las líneas de investigación proceso de cuidar y gestión y predominio de estudios cualitativos. Hay una diversidad de productos resultantes de los trabajos de conclusión: evaluación de servicios/programas de salud y generación de procesos, protocolos asistenciales o de enseñanza.CONCLUSIÓN:los programas de maestría profesional en Enfermería, en fase de consolidación, tiene producción reciente, en vías de desarrollo, con laguna en la generación de tecnologías duras e innovación. Son fundamentales para el desarrollo de las prácticas profesionales innovadoras que articulen el sector salud y la educación.
  • OBJECTIVE:to analyze the production of knowledge resulting from the professional master's degree programs in Nursing and to reflect about their perspectives for the area.METHOD:descriptive and analytical study. Data collected from the dissertations of three educational institutions that graduated students in programs of professional master's degree in Nursing between 2006 and 2012 were included.RESULTS:most of the 127 course completion studies analyzed were developed within hospital contexts; there was a focus on the organizational and healthcare areas, in the research fields care process and management, and predominance of qualitative studies. There are various products resulting from the course completion studies: evaluation of services/healthcare programs and development of processes, care or educational protocols.CONCLUSION:the programs of professional master's degree in Nursing, which are undergoing a consolidation stage, have recent production under development and there is a gap in the creation of hard technologies and innovation. They are essential for the development of innovative professional practices that articulate the healthcare and educational areas.
Issue Date: 
1-Apr-2014
Citation: 
Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 22, n. 2, p. 204-210, 2014.
Time Duration: 
204-210
Publisher: 
Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem de Ribeirao Preto
Keywords: 
  • Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
  • Educação Profissionalizante
  • Pesquisa Científica e Desenvolvimento Tecnológico
  • Education, Nursing, Graduate
  • Education, Professional
  • Scientific Research and Technological Development
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.3242.2403
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109831
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.