You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109979
Title: 
Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem
Other Titles: 
  • Sentimientos de quien fracasa en la escuela: análisis de las representaciones de alumnos con dificultades de aprendizaje
  • Feelings of those who fail in school: an analysis of representations of students with learning difficulties
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
ISSN: 
1413-8271
Abstract: 
  • This research aimed to examine the perceptions of students with learning about themselves and to analyze what their representations are about the judgments that their teachers have of them. The subjects of this study were twenty elementary school students with low academic achievement, of both sexes, from a municipal public school in the State of São Paulo in Brazil. A semi-structured interview containing ten questions was performed. Data was transcribed and processed through content analysis and described in relation to its absolute (N) and relative (%) frequencies. The results indicated that the students believe that their teacher has a negative representation of them, as well as nourish low expectations about their performance and academic progress. The study points to the need to consider social relationships established at school and to promote reflection on the importance of these relationships in the teaching-learning process.
  • Esta pesquisa teve por objetivo verificar as percepções de estudantes com dificuldades de aprendizagem sobre si mesmo e analisar quais são suas representações a respeito dos juízos que seus professores teriam deles. Participaram do estudo 20 alunos do ensino fundamental com insuficiente desempenho acadêmico, de ambos os sexos, de uma escola pública municipal do interior do Estado de São Paulo. Foi realizada uma entrevista semiestruturada contendo dez questões. Os dados foram transcritos e tratados por meio da análise de conteúdo sendo descritos em relação a sua frequência absoluta (N) e relativa (%). Os resultados indicaram que os alunos acreditam que seu professor tem uma representação negativa sobre eles, bem como nutrem baixas expectativas sobre seu desempenho e progresso acadêmico. O estudo aponta para a necessidade de considerar as relações sociais estabelecidas na escola e promover reflexão sobre a importância dessas relações no contexto do processo ensino-aprendizagem.
  • Esta investigación tuvo por objetivo verificar las percepciones de los estudiantes con dificultades de aprendizaje sobre sí mismos y analizar cuáles son sus representaciones por lo que respeta a los juicios que sus profesores tendrían de ellos. Participaron del estudio 20 alumnos de la educación primaria con desempeño académico insuficiente, de ambos sexos, de una escuela pública del interior del Estado de São Paulo. Se llevó a cabo una entrevista semiestructurada con diez preguntas que se realizó individualmente en la propia escuela, en espacio reservado. Las preguntas se hicieron oralmente y se grabaron las respuestas. Los datos fueron transcritos y tratados por medio del análisis de contenido, siendo transformados, a través del recorte, de la enumeración y por la agregación de categorías. Tras la categorización de las respuestas, estas fueron descritas en relación a su frecuencia absoluta (N) y relativa (%) por medio de un análisis estadístico. Los resultados indicaron que los alumnos creen que su profesor tiene una representación negativa sobre ellos, además nutren bajas expectativas sobre su desempeño y progreso académico. Los alumnos acaban por reproducir esas mismas representaciones al hablar sobre sí mismos. El estudio señala la necesidad de considerar las relaciones sociales establecidas en la escuela y promover la reflexión sobre la importancia de estas relaciones en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje.
Issue Date: 
1-Dec-2013
Citation: 
Psico-USF. Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, v. 18, n. 3, p. 417-426, 2013.
Time Duration: 
417-426
Publisher: 
Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
Keywords: 
  • Afetividade
  • Fracasso escolar
  • Desempenho Acadêmico
  • Affection
  • School failure
  • Academic performance
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712013000300008
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109979
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.