You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110485
Title: 
Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão
Author(s): 
Misse, Bruno Henrique Labriola
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • This qualitative research with a phenomenological approach seeks to understand how the expression of the student reveals the possibilities of being a student in math class. We have adopted the storytelling to the development of tasks with students because we believe that it has a particular communicative character. The ground of the research was constituted from meetings with a group of students of the 6th grade of a state school from the city of Guaratinguetá, São Paulo. The meetings were recorded and posteriorly analyzed according to the rigor of phenomenological research. Heidegger's conception of being-in-the-world opens up possibilities for data interpretation and the analysis movement leads us to two open categories that allow us to say about the ways of the student to show project, and the ways of being a student in mathematics classes. The Dasein allows us to say how the student offers himself to classroom tasks. The ways of being a student in math class will reveal how these students are with math, questioning and understanding the content. These convergences are interpreted through articulation between surveys data and comprehensions about read texts such that we can explicit how we understand the possibilities to be a student, that are unveiled by the expression
  • A presente pesquisa, de caráter qualitativo com uma abordagem fenomenológica, busca compreender como a expressão do aluno revela as possibilidades de ser aluno em aula de matemática. Adotou-se a contação de histórias para o desenvolvimento das tarefas com os alunos por entendermos que ela possui um caráter comunicativo. O solo da pesquisa constitui-se a partir de encontros realizados com um grupo de alunos do 6º ano de uma escola da rede Estadual de ensino do município de Guaratinguetá, São Paulo. Os encontros foram gravados e, posteriormente, analisados seguindo o rigor da pesquisa fenomenológica. A concepção heideggeriana de ser-no-mundo abre possibilidades de interpretação dos dados e o movimento de análise nos leva a duas categorias abertas que nos permitem dizer dos modos de o aluno se mostrar pro-jetado, e dos modos de ser aluno em aulas de matemática. O ser-projetado nos permite dizer do modo como o aluno se dispõe para as tarefas de aula. Os modos de ser aluno em aula de matemática vão revelando as formas pelas quais esses alunos estão com a matemática, interrogando e compreendendo o conteúdo. Essas convergências são interpretadas por meio de articulações entre os dados da pesquisa e a compreensão dos textos lidos de modo que possamos explicitar como se entende as possibilidades de ser aluno, reveladas pela expressão
Issue Date: 
13-Jun-2014
Citation: 
MISSE, Bruno Henrique Labriola. Contação de histórias: abrindo possibilidades para expressão. 2014. 167 p. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.
Time Duration: 
167 p.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Mathematics - Study and teaching
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Fenomenologia
  • Historias
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/110485
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.