You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110655
Title: 
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas
Author(s): 
Nieri, Debora
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research refers to the field of children’s musical education, giving emphasis to the relationship among education, music and childhood. It is recognized as a bibliographic theoretical study, which mainly analyzes theses and academic paperwork production, under a critical manner, in the period between 1996 and 2012, originated from postgraduation courses at Brazilian universities, concerning musical education directed to children from 0 to 6 years old in Brazil, collected in the Bank of Theses of CAPES and in the websites of Post-Graduation Programs (PPG in Portuguese) in Music and Education. The target is mapping this field with the aim to document it, taking into account the Gamboa methodological perspective (1987) of the technical, thematic and theoretical level viewpoints, and observe possible streamlines and perspectives arising from international literature, together with a study on articles in Newspapers and International Periodicals considered relevant to the Music Educational area. Field variability and different viewpoints and bonds that researchers establish with the object and focus on the research are also emphasized. The socialization of this knowledge can exploit the State and society in the elaboration and orientation of public policies, implementation and evaluation of educational programs in the specific field of children’s musical education
  • Esta pesquisa insere-se no campo da educação musical infantil, enfatizando a relação entre educação, música e infância. Caracteriza-se como um estudo teórico-bibliográfico do tipo estado da arte cujo objeto principal é a análise crítica da produção acadêmica de teses e dissertações defendidas entre 1996 e 2012, oriundas dos cursos de Pós- Graduação de universidades brasileiras, acerca da educação musical de crianças de 0 a 6 anos no Brasil, coletada no Banco de Teses da CAPES e nos sites dos Programas de Pós-Graduação (PPG) em Música e em Educação. Busca-se mapear esse campo, com o objetivo de documentá-lo, tendo em conta a perspectiva metodológica de Sanches Gamboa (1987), da ótica dos níveis técnico, temático e teórico e observar os possíveis rumos e perspectivas do campo que despontam da literatura internacional, com um levantamento de artigos em Jornais e Anais Internacionais relevantes para a área da Educação Musical. Destaca-se na pesquisa a variabilidade do campo e as diferentes visões que os pesquisadores estabelecem com o objeto e com o foco das pesquisas. A socialização desses conhecimentos podem instrumentalizar o Estado e a sociedade na elaboração e orientação de políticas públicas, implantação e avaliação de programas educacionais no campo específico da educação musical infantil
Issue Date: 
17-Mar-2014
Citation: 
NIERI, Debora. A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas. 2014. 270 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.
Time Duration: 
270 f.: il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Musica - Instrução e estudo
  • Musica na educação pre-escolar
  • Educação de crianças
  • Music Instruction and study
  • Brasil
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/110655
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.