Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114023
- Title:
- Um percurso teórico-metodológico para leitura de “O isqueiro mágico” e “A rainha da neve”, de Hans Christian Andersen (1805-1875)
- Jurazeky, Rosana da Silva Santos
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
- The survey A methodological theoretical pathway for reading “The tinderbox” and “The snow queen” by Hans Christian Andersen (1805-1875), based on the concept of language understood as a process of human interaction and the act of reading, as a complex activity, involving not only grammatical and semantic aspects, but pragmatic and dialogic ones. This theoretical concept was adopted since it agrees with the goals of this investigation: 1) to analyze the textual and thematic structure of two H. C. Andersen’s tales, “The tinderbox” and “The snow queen”, selected from the corpus of his work, noticing similarities regarding the theme, subject, message; plot; time, space and place; the narrator and narrative focus and the characters; 2) to define criteria for the choice of a book or a short story from children's literature; 3) suggest activities that may contribute to the instruction of children’s literature in classrooms. The focus of the study was defined in relation to the narrative/classic text of children's literature. The activities developed undertaken were of bibliographic nature and accompanied the entire process of investigation. Finally, the fact of reading is one of the major problems experienced by school and by society as a whole, such as those relating to functional illiteracy, non-formation of the reader and lack of understanding of literary texts, justifies a research that will contribute to overcoming the problems experienced by school, when it comes to reading.
- A pesquisa Um percurso teórico- metodológico para leitura de “O isqueiro mágico” e “A rainha da neve”, de Hans Christian Andersen (1805-1875) pautou-se na concepção de linguagem entendida como um processo de interação humana e no ato de ler como uma atividade complexa, envolvendo aspectos não somente gramaticais e semânticos, mas também pragmáticos e dialógicos. Esta concepção teórica foi adotada por estar de acordo com os objetivos desta investigação: 1) analisar a estrutura textual e temática de dois contos de H. C. Andersen, “O isqueiro mágico” (1835) e “A rainha da neve” (1845), selecionados a partir do corpus de sua obra, observando aspectos comuns relativos ao tema, ao assunto, à mensagem; ao enredo; ao tempo, ao espaço; ao narrador, ao foco narrativo e às personagens; 2) definir critérios para a escolha de um livro ou de um conto de literatura infantil; 3) sugerir atividades que possam contribuir com o trabalho da literatura infantil em sala de aula. O foco do estudo definiu-se em relação ao texto narrativo/clássico da literatura infantil. As atividades desenvolvidas foram de cunho bibliográfico e acompanharam todo o processo de investigação. Por fim, o fato de a leitura constituir-se de um dos grandes problemas vividos pela escola e pela sociedade como um todo, como aqueles relativos ao analfabetismo funcional, à não formação do leitor e à não compreensão de textos literários justifica uma pesquisa que venha a contribuir para a superação dos problemas vividos pelas escola, no que concerne à leitura.
- 13-May-2014
- JURAZEKY, Rosana da Silva Santos. Um percurso teórico-metodológico para leitura de “O isqueiro mágico” e “A rainha da neve”, de Hans Christian Andersen (1805-1875). 2014. 218 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
- 218 f. il.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Andersen, H. C Hans Christian 1805-1875
- Educação
- Literatura infantojuvenil
- Leitura - Estudo e ensino
- Education
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114023
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.