You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114228
Title: 
Personalização: um serviço mediador em ambientes de pesquisa
Other Titles: 
Personalization: a mediating service in research environments
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-3786
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • The large amount of information in digital environment makes it difficult to organize and retrieve such information. Customization resources can guide and recommend more specific information to specific kinds of users. In this context, a resource set that can help the websites developer/designer in the choice and implementation of these resources, as well as help the users in the search and acquisition of information is presented. Besides, it is presented how the customization can help in the communication process and scientific production in digital environment, showing its operation, features and benefits. The resources presented here were identified by means of an analysis in several types of websites. In the scientific literature few papers present options of customization techniques in unique conceptual base.
  • A grande quantidade de informações no ambiente digital dificulta a sua organização e recuperação. Recursos de personalização podem direcionar e recomendar informações mais específicas para determinado tipo de usuário. Nesse contexto, é apresentado um conjunto de recursos de personalização que podem auxiliar o desenvolvedor/projetista de websites na escolha e na implantação de tais recursos, bem como auxiliar os usuários na busca e na aquisição de informação. Além disso, apresenta-se também como a personalização pode auxiliar no processo de comunicação e produção científica em ambiente digital, mostrando seu funcionamento, características e benefícios. Os recursos de personalização foram identificados por meio de análise em websites comerciais e acadêmicos. Na literatura científica, poucos trabalhos apresentam opções de recursos de personalização em base conceitual única.
Issue Date: 
1-Dec-2007
Citation: 
Transinformação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 19, n. 3, p. 251-264, 2007.
Time Duration: 
251-264
Publisher: 
Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Keywords: 
  • personalização
  • interação usuário-sistema
  • sistema de recomendação
  • ambientes de pesquisa
  • perfil de usuários
  • customization
  • user system interaction
  • recommendation system
  • research environment
  • user profile
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862007000300005
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114228
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.