You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114435
Title: 
O que a formação contínua deve contemplar?: o que dizem os professores
Other Titles: 
What must the continuing training fulfill?: what the teachers say about it
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2175-6236
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • This article presents the profile of municipal teachers and identifies aspects that, according to them, should guide the continuing education processes. The survey was developed with 533 public school teachers from 10 municipalities of the State of São Paulo. The methodological approach used was quantitative, of the descriptive survey type. We used a questionnaire to collect empirical data and content analysis to categorize the information. We found significant aspects that can guide continuing education policy proposals, based on the teachers' needs and expectations, trying to articulate theory and practice. These aspects are relevant for the effective fulfilling of the continuing education role.
  • Este artigo apresenta o perfil de professores de redes municipais e identifica aspectos que, segundo eles, devem nortear os processos de formação contínua. A pesquisa desenvolveu-se junto a 533 professores de escolas públicas de 10 municípios do Estado de São Paulo. A abordagem metodológica foi quantitativa, do tipo survey descritivo. Usamos um questionário para coleta dos dados empíricos e a análise de conteúdo para categorização das informações. Constatamos aspectos significativos que podem nortear propostas de políticas de formação contínua, partindo das necessidades e expectativas docentes, procurando articular a teoria e a prática. Tais aspectos são relevantes para que a formação contínua cumpra efetivamente o seu papel.
Issue Date: 
1-Sep-2014
Citation: 
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 39, n. 3, p. 849-869, 2014.
Time Duration: 
849-869
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
Keywords: 
  • Formação Contínua de Professores
  • Necessidades Formativas
  • Desenvolvimento Profissional
  • Teacher's Continuing Education
  • Formative Needs
  • Professional Development
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362014000300012
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114435
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.