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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114612
Title: 
Desafios e oportunidades das incubadoras de empresas para a incorporação de estratégias ambientais
Other Titles: 
Chalenges and opportunities of business incubators for the adoption of environmental strategies
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1984-9230
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • The main purpose of this paper is to report the results of a study focusing on the potential of incubators as agents of public policies to promote sustainability in micro and small firms. One of the core premises of the authors is the nodal role that environmental decisions acquire in fostering competitiveness nowadays. Nevertheless, small firms face historical and structural problems in investing in dimensions other than economic ones. Theoretically and conceptually, the study is based on the fields of environmental management and of the Triple Bottom Line model, seen as means to translate the principles of sustainable development to the business field. In methodological terms, the study was conducted under the mantle of the qualitative method, as an exploratory study, based on a multiple case study. The results revealed a big gap between what Brazilian incubators actually do and what they should do as public agents to promote the conditions and the culture of sustainability among small firms in environmental terms in particular.
  • O objetivo central deste texto é relatar os resultados de um estudo sobre os potenciais e as possibilidades das incubadoras de empresas serem tratadas como instrumentos de políticas públicas para a promoção de práticas ambientais nas empresas a elas vinculadas. Adota, como pressuposto, a importância da incorporação da dimensão ambiental como fator de competitividade e assume, como premissas, as dificuldades históricas e estruturais da pequena empresa para realizar investimentos em dimensões que não a econômica. Utiliza os campos referenciais da gestão ambiental e do Triple Bottom Line, tratando-os como traduções dos princípios do desenvolvimento sustentável no plano das atividades empresariais. Do ponto de vista metodológico, o estudo combinou componentes teóricos com empíricos, por meio de pesquisa qualitativa, exploratória, com base em estudo de casos múltiplos. Os resultados alcançados revelaram o grande distanciamento das incubadoras brasileiras em relação ao papel que deveriam cumprir como agentes de políticas públicas de promoção do desenvolvimento local sustentável.
Issue Date: 
1-Jun-2010
Citation: 
Organizações & Sociedade. Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia, v. 17, n. 53, p. 331-344, 2010.
Time Duration: 
331-344
Publisher: 
Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia
Keywords: 
  • Incubadoras de empresas
  • Micro e pequenas empresas
  • Gestão ambiental
  • Business incubators
  • Micro and small firms
  • Environmental management
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1984-92302010000200006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114612
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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