Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114720
- Title:
- Experiência, infância e cuidado de si: desafios aos atuais saberes e práticas escolares
- Experiencia, Infancia Y Cuidado De sí: Desafíos a los Actuales Saberes y Prácticas Escolares
- Experience, Childhood, and Care of Oneself: Challenges to the Current School Knowledge and Practices
- Pagni, Pedro Ângelo
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2216-0159
- This paper deals with the problem of experience and its possible languages between school knowledge and practices. Its objective is to find the different possibilities of thinking the experience in the educational praxis, based on the contemporary philosophical categories of event and childhood as well as on the genres of poetic language and testimony. In order to do so, it is reconstructed a genealogy of the transformation of educational praxis into pedagogical art in its relationships with childhood whether as a government goal or as a subject, revealing the domination states that constitute them and pointing out their potential of resistance to the actual one. It is also stated that this event breaks into in the aesthetic dimension of experience and concurs in order to interrupt the order of discourse, making subjects of educational praxis think about it and causing care of oneself to become an ethic attitude put together with an aesthetics of experience. Thus, this research aims at restoring the dignity of experience among school knowledge and practices.
- Este artigo aborda o problema da experiência e de suas possíveis linguagens entre os saberes e práticas escolares. Objetivamos encontrar nas categorias filosóficas contemporâneas de acontecimento e de infância, bem como nos gêneros da linguagem poética e do testemunho, as possibilidades de pensar a experiência na práxis educativa. Para tanto, reconstruímos uma genealogia da conversão da práxis educativa em arte pedagógica, em suas relações com a infância, seja como seu objeto de governo, seja como seu sujeito, denunciando os estados de dominação que as constituem e indicando o seu potencial de resistência ao existente. Argumentamos pela tese de que esse acontecimento irrompe na dimensão estética da experiência e concorre para interromper a ordem discursiva, dando o que pensar aos sujeitos da práxis educativa e provocando o cuidado de si como uma atitude ética, que se encontra articulada com uma estética da existência. Assim, esta pesquisa busca restituir a dignidade da experiência entre os saberes e práticas escolares.
- Este artículo aborda el problema de la experiencia y de sus posibles lenguajes entre los saberes y prácticas escolares. Consideramos como objetivo encontrar en las categorías filosóficas contemporáneas de acontecimiento y de infancia, al igual que en los géneros del lenguaje poético y del testimonio las posibilidades de pensar la experiencia en la praxis educativa. Para esto, reconstruimos una genealogía de la conversión de la praxis educativa en arte pedagógico, en sus relaciones con la infancia, bien sea como su objetivo de gobierno, o como sujeto, denunciando los estados de dominación que las constituyen e indicando su potencial de resistencia al existente. Argumentamos la tesis de que ese acontecimiento irrumpe en la dimensión estética de la experiencia y concurre para interrumpir el orden discursivo, dando qué pensar a los sujetos de la praxis educativa y provocando el cuidado de sí como una actitud ética, que se encuentra articulada con una estética de la existencia. Así, esta investigación busca restituir la dignidad de la experiencia entre los saberes y prácticas escolares.
- 2013
- Praxis & Saber - Revista de Investigación en Educación y Pedagogía, v. 4, n. 7, p. 51-66, 2013.
- 51-66
- Experiência
- Infância
- cuidado de si
- Filosofia da Educação
- http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/praxis_saber/article/view/2048
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114720
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.