You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114738
Title: 
Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
Other Titles: 
  • Contribuciones de los elementos del constructivismo y de la mediación de información para la inclusión digital de personas mayores
  • Contributions of constructivism elements and of information mediation to the digital inclusion for elderly
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1981-8920
Abstract: 
  • The life expectancy increase has been augmenting studies on human aging. Among these studies are those that address the interaction between the elderly and the information and communication technologies, which may facilitate the execution of daily activities by elderly people. Therefore, the goal of this article was to investigate the application of constructivist elements in computer courses offered to Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus of Marília, contributing to the digital inclusion of this community. The constructivist elements focused on the role of the teacher as a mediator in the teaching-learning process. It was found that most of these elements are already being applied in this universe, but some changes need to be undertaken in order to expand the opportunities for education and to allow students to have more autonomy for information seeking and use in the web environment.
  • Com o aumento da expectativa de vida da população mundial, os estudos acerca do envelhecimento humano estão se desenvolvendo de maneira considerável. Dentre esses estudos, destacamos a interação entre os idosos e as tecnologias de informação e comunicação, as quais podem facilitar a realização de atividades cotidianas por esses indivíduos. Nesse sentido, objetivamos investigar a aplicação de elementos construtivistas nos cursos de informática oferecidos para a Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus de Marília, contribuindo para a inclusão digital dessa comunidade. Esses elementos foram refletidos tendo como foco o papel do professor-mediador no processo de ensino-aprendizagem. Verificou-se que a maioria dos elementos construtivistas já está sendo aplicada nesse universo, porém algumas alterações precisam ser realizadas, tendo em vista ampliar as possibilidades de ensino e permitir que os alunos tenham maior autonomia na busca e uso de informações na Web.
  • Con el aumento de la expectativa de vida de la población mundial, los estudios sobre el envejecimiento humano están creciendo considerablemente. Entre estos estudios, se destaca la interacción entre las personas mayores y las tecnologías de la información y de la comunicación, las cuales pueden facilitar la realización de las actividades cotidianas de estas personas. En este sentido, se investiga la aplicación de elementos constructivistas en los cursos de informática ofrecidos por la Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Marília, contribuyendo a la inclusión digital de esta comunidad. Estos elementos se reflejan, centrándose en el papel del profesor-mediador en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Se encontró que la mayoría de los elementos constructivistas son aplicados en este universo, pero algunos cambios deben llevarse a cabo con el fin de ampliar las posibilidades de la enseñanza y permitir a los estudiantes tener una mayor autonomía en la búsqueda y utilización de información en la Web.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Informação & Informação, v. 15, n. 2, p. 40-59, 2011.
Time Duration: 
40-59
Keywords: 
  • Tecnologias de Informação e Comunicação
  • Inclusão digital
  • Construtivismo
  • Mediação da Informação
  • Ambiente informacional digital
Source: 
http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114738
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.