You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114916
Title: 
Narrativas e atividade docente: perspectivas e desafios metodológicos para a pesquisa em educação e formação de professores
Other Titles: 
Narratives and teaching activity: methodological prospects and challenges for research in education and teacher training
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1518-3483
Abstract: 
  • This paper emerges from our research and extension courses university, from our concerns with the initial and continuous training of teachers and the Childhood Education and the early years of elementary school. We had, as a main focus, presenting aspects of some of these referrals effected towards the creation of possibilities for the collective creation of conditions to nourish all those involved in due diligence with a set of knowledge necessary for making decisions and positions on it and in pedagogical practice. Of theoretical and methodological perspective based our research, teacher training processes should meet the expression of their practical actions in order to produce new knowledge relativized, understood based on the circumstances, the social subjects and the social places of those prepare and disseminate. This understanding was responsible for the methodological choices made for the proposition and development of our research, primarily the oral history. Finally, we conclude, among other things, that the uniqueness of what is done, thought and spoken in the world of school and therefore, the practice of educational research through the narrative is full of content for the projection of new shares in favor of improved processes of teaching and learning aimed the formation and activity of teachers and the humanization of adults and children.
  • Este texto emerge de nossos percursos de pesquisa e extensão universitárias, a partir de nossas preocupações com a formação inicial e continuada de professores da e para a Educação Infantil e os anos iniciais do Ensino Fundamental. Tivemos, como intenção central, apresentar aspectos de alguns desses encaminhamentos efetivados em busca da criação de possibilidades para a construção coletiva de condições para nutrir todos os envolvidos nos processos investigativos com um conjunto de saberes necessá- rios à tomada de decisões e posicionamentos sobre a e na prática pedagógica. Da ótica teórico-metodológica que baseou nossas pesquisas, os processos formativos de professores devem ir ao encontro da expressão das suas ações práticas, a fim de se produzir um novo conhecimento relativizado, entendido com base nas circunstâncias, dos sujeitos e dos lugares sociais daqueles que o elaboram e o disseminam. Essa compreensão foi responsável pelas opções metodológicas feitas para a proposição e o desenvolvimento de nossas pesquisas, prioritariamente a História Oral. Finalmente, concluímos, dentre outros aspectos, que a singularidade do que é realizado, pensado e falado no mundo da escola e, portanto, a prática da pesquisa pedagógica pela via da narrativa é prenhe de conteúdo para projeção de novas ações em favor da melhoria dos processos de ensino e de aprendizagem dirigidos à formação e atuação docentes e à humanização plena de adultos e crianças.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 81-100, 2014.
Time Duration: 
81-100
Keywords: 
  • Narrativas docentes
  • Atividade docente
Source: 
http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=12615&dd99=view&dd98=pb
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114916
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.