You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114970
Title: 
Relações de gênero na escola: feminilidade e masculinidade na Educação Infantil
Other Titles: 
Gender Relations in school: Femininity and masculinity in early childhood education
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2177-6210
Abstract: 
  • The text aims to refl ect about masculinity and femininity in children’s education, an almost entirely feminine environment, bringing fi ndings of a study that investigated the social relations of gender in this level of teaching in a school where a man worked as a teacher. Data was composed by observations of pedagogical practices of a woman teacher and a man teacher of Early Childhood Education. After that, those teachers, the pedagogical coordinator, the headmaster and a nursery worker were interviewed. Based on theoretical contributions about culture and gender, the paper shows that the masculine and the feminine identities and social roles for both sexes, historically, are human constructions that can be modifi ed, especially at school.
  • O texto tem como objetivo refletir sobre masculinidade e feminilidade na Educação Infantil, ambiente quase que eminentemente feminino. Apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou as relações sociais de gênero nesse nível de ensino em uma escola na qual atuava um homem como professor. Para a consecução da pesquisa foram observadasas práticas pedagógicas de uma professora e do professor de Educação Infantil. Ao final das observações foram entrevistados: a professora, o professor, a coordenadora pedagógica, a diretora e uma atendente de creche. Com base nas contribuições teóricas acerca de cultura e gênero e da análise do material empírico, mostra-se que a identidade masculina e feminina, bem como os papéis sociais para ambos os sexos, historicamente, são construções humanas que podem ser modificadas, principalmente na escola.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Educacao Unisinos, v. 17, n. 2, p. 145-154, 2013.
Time Duration: 
145-154
Keywords: 
  • Gênero na Educação Infantil
  • Masculinidade e Feminilidade na docência
  • Cultura e educação
Source: 
http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.172.07
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114970
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.