You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115011
Title: 
Inovações didáticas e a concepção de Natureza: a pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional do professor
Other Titles: 
Didactic innovations and the concept of nature: Collaborative research and the professional development of teachers
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1519-387X
Abstract: 
  • Using qualitative and collaborative research, this article refl ects on the professional development of high school teachers in the context of activities of an interdisciplinary group of collaborative research that studies and promotes didactic innovations, focusing on the environmental context, and discusses the contribution of research with teachers in the generation of a scientifi c culture. The research project involves teachers of different curricular components (Physics, Chemistry, Biology, Mathematics, Geography and History) and researchers from universities in the areas of Education and Teaching of Earth Sciences. For data collection, three focal groups were formed with the group participants. Changes in the concept of Nature among the teachers and changes in teaching topics focused on the understanding of nature were identifi ed. The article concludes that the construction of didactic innovations helps teachers to make decisions about what, how and why to teach subjects that relate nature to society.
  • O artigo tem por objetivo, a partir de pesquisa qualitativa e colaborativa, refletir sobre o desenvolvimento profissional de professores do Ensino Médio que participam de um grupo interdisciplinar de pesquisa voltado para a implementação de inovações curriculares referentes ao contexto ambiental. O grupo envolve professores de diferentes componentes curriculares (Física, Química, Biologia, Matemática, Geografia e História) e pesquisadores de universidades das áreas de Educação e Ensino de Geociências. Três grupos focais foram feitos com os participantes do grupo. Os dados evidenciaram mudanças na concepção de natureza dos professores e mudanças na prática docente ao ensinar temáticas voltadas para a compreensão da natureza. A investigação possibilitou concluir que a construção de inovações curriculares contribui para o professor tomar decisões sobre o que, o como e o porquê de ensinar tópicos que relacionam natureza e sociedade.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Educação Unisinos, v. 17, n. 3, p. 250-260, 2013.
Time Duration: 
250-260
Keywords: 
  • Educação básica
  • Ensino de Geografia
  • práticas curriculares
Source: 
http://dx.doi.org/10.4013/edu.2013.173.09
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115011
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.