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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115054
Title: 
Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
Other Titles: 
Attitudes in relation to social inclusion: brazilian studies
Author(s): 
Omote, Sadao
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-5587
Abstract: 
  • An important component of the Inclusive Education can be the social attitudes toward inclusion presented by teachers, students and other members of the school community. The aim of this paper is to systematize main fidings of some Brazilian studies concerning that theme. The results of studies in which the Likert Scale of Social Attitudes toward Inclusion was used are summarized. Twelve studies were analyzed, examining the relationship between the social attitudes toward inclusion and some subjects characteristics, highlighting the chronological age, formation area, educational experience and previous experience with people with deficiency. The results were not able to demonstrate in a conclusive way the nature of the relationship between each of these variables and the social attitudes toward inclusion. These seem to be affected by a group of complexly related variables of the subjects and of the target of social attitudes.
  • Um importante componente da Educação Inclusiva podem ser as atitudes sociais em relação à inclusão apresentadas por professores, alunos e demais membros da comunidade escolar. Esta comunicação tem o objetivo de sistematizar principais achados de alguns estudos brasileiros acerca dessa temática. São sumarizados resultados de estudos nos quais foi utilizada a Escala Likert de Atitudes Sociais em relação à Inclusão. Foram analisados 12 estudos, examinando a relação entre as atitudes sociais em relação à inclusão e algumas características dos participantes, destacando a idade cronológica, área de formação, experiência docente e experiência prévia com pessoas com deficiência. Os resultados encontrados não demonstram de modo conclusivo a natureza da relação entre essas variáveis e as atitudes sociais em relação à inclusão. Estas parecem ser determinadas por um conjunto de variáveis, tanto dos sujeitos quanto dos objetos de atitudes sociais, complexamente relacionadas.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 639-649, 2013.
Time Duration: 
639-649
Keywords: 
  • Educação Especial
  • inclusão
  • Escala de atitudes sociais
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6586
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115054
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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