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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115133
Title: 
Psicopatologia e educação infantil: elaboração de manual de orientação sobre os transtornos do espectro do autismo
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1808-6225
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • This study aims to report the experience of the process of developing a guidance manual on autism spectrum disorders (ASD) directed to professionals that working in preschool. 60 teachers participated, of both genders, aged between 23 to 65 years from two preschool in a city in the state of São Paulo. The procedures for preparation of the manual involved the following steps: survey and analysis of scientific literature on the subject; selection of topics to be addressed, implementation and analysis of a questionnaire completed by teachers of preschool; building the first version of the manual; analysis of judges on the first version of the manual, preparation of the final version of the manual. The questionnaire consisted of 52 questions and aimed to verify the knowledge of teachers about ASD. As a result the final version of the manual contains information about the TEA and issues involving social inclusion and inclusive education specifically for this population. Highlights the importance of getting the knowledge to teachers in early childhood education, with manual material support to verbal directions, which can be queried at different times. The manual aims to present relevant, but clear and objective information in accessible language. Moreover, the method described here can provide data to assist in the preparation of materials for professionals working in inclusive education of students with psychopathology in childhood.
  • Este trabalho tem como objetivo relatar a experiência do processo de elaboração de um manual de orientação sobre os transtornos do espectro do autismo (TEA) voltado a profissionais que atuam na Educação Infantil. Participaram 60 professores, de ambos os gêneros, com idades entre 23 e 65 anos de duas escolas de Educação Infantil de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Os procedimentos para elaboração do manual envolveram as seguintes etapas: levantamento e análise de literatura científica sobre o tema; seleção de temas a serem abordados; aplicação e análise de um questionário respondido por professores da Educação Infantil; construção da primeira versão do manual; análise de juízes sobre a primeira versão do manual; elaboração da versão final do manual. O questionário utilizado foi composto por 52 questões e teve a finalidade de verificar o conhecimento dos professores sobre os TEA. Como resultado a versão final do manual contém informações sobre os TEA e aspectos que envolvem a inclusão social e mais especificamente a educação inclusiva para esta população. Destaca-se a importância em levar o conhecimento aos professores da educação infantil, sendo o manual um material de apoio a orientações verbais, que pode ser consultado em diferentes momentos. O manual busca apresentar informações relevantes, mas claras e objetivas com linguagem acessível. Além disso, o processo aqui descrito pode oferecer dados que auxiliem na elaboração de materiais para profissionais que atuam na educação inclusiva de alunos com psicopatologias na infância.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Psicopedagogia On Line, v. 1, n. 1, p. 1, 2014.
Time Duration: 
1
Source: 
http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1689
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115133
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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