Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115222
- Title:
- Mapeando o conhecimento em sistemas de classificação de bibliotecas
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2236-5753
- This study explores, in 3 steps, how the 3 main library classification systems, the Library of Congress Classification, the Dewey Decimal Classification, and the Universal Decimal Classification, cover human knowledge. First, we mapped the knowledge covered by the 3 systems. We used the “10 Pillars of Knowledge: Map of Human Knowledge”, which comprises 10 pillars, as an evaluative model. We mapped all the subject-based classes and subclasses that are part of the first 2 levels of the 3 hierarchical structures. Then, we zoomed into each of the 10 pillars and analyzed how the three systems cover the 10 knowledge domains. Finally, we focused on the 3 library systems. Based on the way each one of them covers the 10 knowledge domains, it is evident that they failed to adequately and systematically present contemporary human knowledge. They are unsystematic and biased, and, at the top 2 levels of the hierarchical structures, they are incomplete.
- Este trabalho explora, em três passos, como os três principais sistemas de classificação de bibliotecas, LCC, CDD e CDU, cobrem o conhecimento humano. Primeiro, mapeamos o conhecimento coberto pelos três sistemas. Foram usados os “10 Pilares do Conhecimento: Mapa do Conhecimento Humano” (10 Pillars of Knowledge: Map of Human Knowledge) como um modelo de avaliação. Foram mapeadas todas as classes de assunto que são parte dos dois primeiros níveis das três estruturas hierárquicas. Depois, focamos cada um dos dez pilares e analisamos como os três sistemas cobrem os dez domínios do conhecimento. Finalmente, focamos nos três sistemas de bibliotecas. Baseado na maneira como cada um deles cobre os dez domínios do conhecimento, é evidente que os três apresentaram falhas ao apresentar o conhecimento humano contemporâneo de maneira adequada e sistemática. Eles são assistemáticos e tendenciosos e, nos dois níveis superiores das estruturas hierárquicas, são incompletos.
- 2011
- Revista EDICIC, v. 1, n. 4, p. 62-85, 2011.
- 62-85
- Sistemas de classificação de bibliotecas
- 10 Pilares do Conhecimento
- Informação e tecnologia
- http://www.edicic.org/revista/index.php?journal=RevistaEDICIC&page=article&op=view&path%5B%5D=76
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115222
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.