You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115298
Title: 
Deus escreve certo por linhas tortas
Author(s): 
Tolentino, Célia Aparecida Ferreira
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1147-6753
Abstract: 
  • If cinema is an essentially urban means of expression, the fruit of technique and industry, can a film narrator express in a film’s esthetics a caipira’s « Weltanschauung » (world vision or philosophy) ? We suggest, agreeing with Benjamin – who considers that narrative is the best expression of manual and traditional work’s time– that the story related by the film A proteção de Santo António constitutes a cinematographic narrative which can be classified as caipira. Tenderly called by the audiences Santo António e a vaca, this film was supported by a large part of the population for its making, which allowed to fill in the lack of technical and financial resources. Here, we defend the idea that the visible traces of this work in this particular film, turns it into a real filmic narrative and also into a sincere tribute to caipira culture.
  • Si le cinéma est un moyen d’expression essentiellement urbain, fruit de la technique et de l’industrie, un narrateur cinématographique peut-il exprimer dans l’esthétique d’un film une Weltanschaung caipira ? Nous suggérons, dans la lignée de Benjamin – qui considère la narration comme la meilleure expression du temps de travail manuel et artisanal – que l’histoire racontée par le film A proteção de Santo Antônio constitue un récit cinémato-graphique pouvant être classifié de caipira. Appelé tendrement par les spectateurs Santo Antônio e a vaca, ce film a bénéficié de l’appui d’une partie de la population pour sa réalisation, ce qui a permis de combler le manque de ressources techniques et financières. Nous défendons ici l’idée que les traces du travail visibles dans cette œuvre, en font un vrai récit filmique et un hommage sincère à la culture caipira.
  • Se o cinema é uma expressão eminentemente urbana, filha da técnica e da indústria, pode um narrador cinematográfico plasmar na estética do filme uma Weltanschaung caipira? Pensando a narração, segundo Benjamin, como a melhor expressão do tempo do trabalho manual e artesanal, sugerimos que o causo contado pelo filme A proteção de Santo Antônio realiza uma narrativa cinematográfica que pode ser chamada de caipira. Apelidada carinhosamente de Santo Antonio e a vaca pelos seus espectadores, a elaboração do filme contou com apoio de parte da comunidade, permitindo que vencessem, assim, a carência de recursos técnicos e orçamentários para a sua realização. Neste artigo, defende-mos que os rastros do trabalho, visíveis nesta obra, fazem dela uma verdadeira narração filmada, resultando em sincera homenagem à cultura caipira.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Caravelle, v. 99, p. 147-168, 2012.
Time Duration: 
147-168
Keywords: 
  • cinema brasileiro
  • rural no cinema
  • Vida rural no cinema
  • Pensamento social no cinema
Source: 
http://caravelle.revues.org/399
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115298
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.