You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115371
Title: 
Aprendizagem de alunos com deficiência intelectual do ciclo I do Ensino Fundamental: o desempenho em leitura e escrita e a formação de professores
Author(s): 
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
  • 0102-387X
  • 317-0972
Sponsorship: 
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Abstract: 
  • The issue of evaluation in the fi eld of intellectual disabilities, an inclusive perspective, it is still relatively unexplored subject in research and educational practice. Thus, it was developed with the Municipal Education of Sao Paulo, a project for the development of a Referential Learning Assessment of Students with Intellectual Disabilities, in order to build an assessment tool, with different indicators curriculum, considering the areas of and curriculum development at different times of the year and be able to evaluate not only the conditions of individual students, but also and essentially their access to the curriculum and, further, the adjustments made by school systems, capable of being conducive to their learning and development. The project included shares in two axes: (1) Training for trainers (advisory presence and distance with the preparation of detailed guidelines to work with the schools) and (2) Implementation and Monitoring Instrument (analysis and referrals to point the it will be necessary to change the reality). Here the data will be presented related to teacher training and performance in the area of reading and writing of students with intellectual disabilities a cycle of basic education. The results suggest the pyramid approach as a strategy for teacher training and in relation to students’ learning skills are better in reading and feature improvements in the course of the fi rst cycle of elementary school.
  • A questão da avaliação na área da defi ciência intelectual, numa perspectiva inclusiva, ainda é tema pouco explorado na pesquisa e na prática educacional. Assim, foi desenvolvido junto a Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, um projeto para a elaboração de um Referencial de Avaliação da Aprendizagem de Alunos com Defi ciência Intelectual, com o objetivo construir um instrumento de avaliação, com diferentes indicadores curriculares, considerando as áreas do desenvolvimento e do currículo em diferentes momentos do ano letivo e que fosse capaz de avaliar não apenas as condições individuais dos alunos, mas também e essencialmente suas possibilidades de acesso ao currículo e, ainda mais, as adequações realizadas pelos sistemas de ensino, capazes de serem propiciadoras de sua aprendizagem e de seu desenvolvimento. O projeto previa ações em dois eixos de atuação: (1) Formação para formadores (assessoria presencial e à distância com elaboração de pautas detalhadas para o trabalho junto às escolas) e (2) Aplicação e Acompanhamento do Instrumento (análise e encaminhamentos que apontem o que será necessário para modifi car a realidade). Aqui será apresentados os dados relacionadas à formação dos professores e do desempenho na área da escrita e da leitura de alunos com defi ciência intelectual do ciclo 1 do ensino fundamental. Os resultados indicam a abordagem piramidal como estratégia de formação de professores e, em relação à aprendizagem dos alunos suas competências são melhores em leitura e apresentam melhoras no percurso do ciclo 1 do ensino fundamental.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p. 1796-1807, 2012.
Time Duration: 
1796-1807
Keywords: 
  • Avaliação da leitura e escrita
  • deficiencia intelectual
  • formação de professores
  • Inclusão escolar
Source: 
http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais18/pdf/ltp_58_suplemento_18cole_1602_1999.pdf
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115371
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.