You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115385
Title: 
Adesão ao valor justiça em crianças e adolescentes
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Fundação Carlos Chagas
ISSN: 
0103-6831
Abstract: 
  • This search is part of a larger study conducted at the Carlos Chagas Foundation (SP-Brazil), which aims to build a scale to assess adhesion to moral values by basic education students and their teachers. This text addresses only the value of justice. The responses of 111 10-13 year old children and 121 teenagers between 14 and 17 years of age at public and private schools in the city of São Paulo (SP-Brazil) were compared. Among the various topics addressed, some issues of distributive, retributive and commutative justice were selected. In the questionnaire, the alternatives offered were built in increasing stages of decentration from a social perspective inspired by Kohlberg. The results confirmed the two hypotheses that had been raised: there was a progression in the choice of the answers concerning the stages between children and teenagers and there were differences between the three forms of justice considered, in relation to the achievement of higher levels.
  • Esta pesquisa é parte de um trabalho maior que tem como objetivo a construção de uma escala para avaliar a adesão a valores morais em alunos de educação básica e seus professores, realizado na Fundação Carlos Chagas (SP). Neste texto, trata-se somente do valor de justiça. Houve comparação das respostas de 111 crianças de 10 a 13 anos e de 121 adolescentes entre 14 e 17 anos, de escolas públicas e particulares da cidade de São Paulo. Realizou-se a seleção de algumas questões de justiça distributiva, retributiva e comutativa dentre as várias utilizadas. No questionário, as alternativas oferecidas foram construídas em níveis crescentes de descentração de perspectiva social inspirados em Kohlberg. Os resultados confirmam as duas hipóteses levantadas: ocorreu uma progressão na escolha das respostas em relação aos níveis entre crianças e adolescentes e houve diferenças entre as três formas de justiça consideradas, no que se referiu ao alcance de níveis mais elevados.
  • Esta investigación forma parte de un trabajo mayor realizado en la Fundación Carlos Chagas (San Pablo, Brasil), que tiene como objetivo la construcción de una escala para evaluar la adhesión de alumnos de educación básica y de sus profesores a valores morales. En este texto se aborda solamente el valor de justicia. Se realizó una comparación de las respuestas de 111 niños de entre 10 y 13 años y de 121 adolescentes con edades entre los 14 y los 17 años, de escuelas públicas y privadas de la ciudad de San Pablo (SP, Brasil). Se seleccionaron algunas cuestiones de justicia distributiva, retributiva y conmutativa entre las varias utilizadas. En el cuestionario, las alternativas ofrecidas se construyeron en niveles crecientes de descentración de perspectiva social inspirados en Kohlberg. Los resultados confirman las dos hipótesis formuladas: ocurrió una progresión en la elección de las respuestas con relación a los niveles entre niños y adolescentes y existieron diferencias entre las tres formas de justicia consideradas, en lo que se refirió al alcance de niveles más elevados.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Estudos em Avaliação Educacional, v. 56, n. 24, p. 18-47, 2013.
Time Duration: 
18-47
Keywords: 
  • justiça
  • valores morais
  • Kohlberg
  • escala de avaliação
Source: 
http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2733
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115385
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.