You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/116058
Title: 
Jogos digitais no ensino de matemática: o desenvolvimento de um instrumento de apoio ao diagnóstico das concepções dos alunos sobre diferentes representações dos números
Other Titles: 
Digital games in the mathematics teaching: the development of an instrument of support to the diagnosis of the students' conceptions about different representations of numbers
Author(s): 
Maziviero, Hélio Fernando Gomes
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A baixa utilização de tecnologias para o apoio individualizado aos alunos, e as dificuldades enfrentadas por por professores e alunos no ensino e na aprendizagem dos números racionais foram os fatores motivadores da pesquisa. Foi realizada uma revisão de literatura sobre game design para o desenvolvimento de um jogo digital com características de motivação, imersão e conhecimento. Este jogo é baseado nas teorias do game design, com tecnologias HTML5 e Javascript, para que o jogo fosse multiplataforma. O jogo contempla três elementos básicos: a interface do aluno, composta por elementos jogáveis: a interface do professor, composta por elementos de análise em tempo real; e o servidor de transmissão e armazenamento dos dados. O jogo foi aplicado para seis alunos de uma turma de nono ano em uma escola estadual do município de Jaboticabal. Optou-se pela interpretação dos dados por meio de abordagens qualitativas. Os resultados indicam que o jogo digital proposto gera informações suficientes para que o professor identifique as características de seus alunos em relação a conteúdos de matemática, melhorando seu processo de ensino
  • The low use of technology for the individual support to students and the difficulties faced by teachers in teaching and learning of rational numbers were the factors which motivated this research. It was performed a review of the literature about game design to the development of a digital game with characteristics of motivation, immersion and knowledge, this game is based on theories of game design, with technology HTML5 and JavaScrip so that the game was multiplatform. The game contemplates three basic elements: the student's interface, composed by playable elements; the teacher's interface composed by elements of real time analysis; and the server of transmission and storing of data. The game was applied to six students of a group of ninth year of a public school in the city of Jaboticabal. We opted by interpretation of data through qualitative approaches. The results indicate that the proposed digital games generates enough information in order the teacher can identify the characteristics of his/her students related to contents of mathematics, improving his/her teaching process
Issue Date: 
16-May-2014
Citation: 
MAZIVIERO, Hélio Fernando Gomes. Jogos digitais no ensino de matemática: o desenvolvimento de um instrumento de apoio ao diagnóstico das concepções dos alunos sobre diferentes representações dos números. 2014. 119 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2014.
Time Duration: 
119 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Jogos eletronicos
  • Aprendizagem
  • Jogos
  • Mathematics - Study and teaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/116058
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.