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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/117861
Title: 
A profetisa que amava Bruce Lee: Oriente e Ocidente na perspectiva de Persépolis
Other Titles: 
The prophetess who loved Bruce Lee: East and West in Persepolis perspective
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
ISSN: 
0102-6445
Abstract: 
  • In this article it is examined the work Persepolis, animation movie which summarizes the four volumes of the homonymous work launched in the form of comics in France, between 2000 and 2003. Narrated by the author Marjane Satrapi, it portraits the 15 years following the events of 1979 in Iran, from her personal perspective. Belonging to a left-wing social group, westernized according to the Iranian standards, she saw its utopias die as the Islamic Revolution won. However, during an auto exile in Vienna in her teen ages, she realized that the vaunted western liberty also charged its price. Considering Persepolis narrative literally as a look into perspective, it is debated the political and social aspects of the relationship east / west in a particular relation with the work of Edward Said.
  • Neste artigo analisamos a obra Persépolis, longa metragem de animação que sintetiza os quatro volumes da obra homônima lançada na forma de história em quadrinhos na França, entre os anos de 2000 e 2003. Narrado pela autora Marjane Satrapi, conta os quinze anos sucessivos aos acontecimentos de 1979 no Irã, a partir de sua perspectiva pessoal. Pertencente a um grupo social de esquerda e ocidentalizado segundo o padrão iraniano, viu morrer as utopias deste segmento com a vitória da Revolução Islâmica. No entanto, num autoexílio em Viena, em plena adolescência, percebeu que a apregoada liberdade ocidental também cobrava o seu preço. Tomando a narrativa de Persépolis como um olhar literalmente em perspectiva, colocamos em debate aspectos políticos e sociais da relação Oriente/Ocidente, dialogando, particularmente, com a obra de Edward Said.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Lua Nova: Revista de Cultura e Política. CEDEC, n. 89, p. 249-274, 2013.
Time Duration: 
249-274
Publisher: 
CEDEC
Keywords: 
  • Persépolis
  • Tunísia
  • Revolução Islâmica Iraniana
  • Oriente/Ocidente
  • Cinema e Relações Internacionais
  • Persepolis
  • Tunisia
  • Iranian Islamic Revolution
  • East / West
  • Film
  • Movie and International Relations
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-64452013000200010
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/117861
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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