You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/117878
Title: 
Gestão democrática na escola pública: uma experiência educacional do MST
Other Titles: 
  • La gestión democrática en las escuelas públicas: una experiencia educativa del MST
  • Democratic management in public schools: an educational experience of the MST
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0871-9187
Abstract: 
  • The purpose of this work is to discuss the pedagogy of Movimento dos Trabalhadores Sem Terra through the analysis of the main pedagogical elements present in the Escola Municipal de Ensino Fundamental Construindo o Caminho. The school which is ruled by the Movimento has different functioning and organization of those usually found in official schools, highlighting educational categories as: union between teaching and work, and democratic administration shared by students, teachers, other workers and community.
  • O objetivo deste trabalho é discutir a pedagogia do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra por meio da análise dos principais elementos pedagógicos presentes na Escola Municipal de Ensino Fundamental Construindo o Caminho. A investigação revelou que a Escola sobre a qual o Movimento detém a posse tem funcionamento e organização diversos dos usualmente encontrados nas escolas oficiais, colocando em epígrafe categorias educacionais como a união do ensino com o trabalho e a gestão democrática compartilhada entre alunos, professores, funcionários e comunidade.
  • En este trabajo tenemos por objetivo discutir la pedagogía del Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra, de Brasil. Esto es hecho a través del análisis de los elementos pedagógicos fundamentales que se encuentran en un objeto que tomamos como mediador, la Escola Municipal de Ensino Fundamental Construindo o Caminho. La investigación nos ha enseñado que esa escuela pública, sobre la cual el Movimento detiene una suerte de posesión, se encuentra organizada y funciona según un parangón muy distinto al que se suele encontrar en las escuelas oficiales. Entre otras categorías educacionales que repuntan en ese modo de organización y actuación subrayamos la unión de trabajo y enseñanza, la autogestión compartida por profesores, empleados, alumnos y la comunidad.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Revista Portuguesa de Educação. Centro de Investigação em Educação. Instituto de Educação da Universidade do Minho, v. 23, n. 1, p. 55-80, 2010.
Time Duration: 
55-80
Publisher: 
Centro de Investigação em Educação. Instituto de Educação da Universidade do Minho
Keywords: 
  • Educação democrática
  • Autogestão
  • MST
  • Trabalho
  • Democratic education
  • Self-administration
  • MST
  • Work
Source: 
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872010000100004
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/117878
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.