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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/117889
Title: 
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
Other Titles: 
Scientific journal evaluation: Brazilian Journal of Special Education
Author(s): 
Manzini, Eduardo José
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-6538
Abstract: 
  • The Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing.
  • A Revista Brasileira de Educação Especial foi criada em 1992 e tem sido constantemente avaliada, internamente, por pesquisadores da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, e, externamente, pela Capes e Anped, sendo que a avaliação Capes indicou um Qualis A2. O objetivo deste artigo é discutir essas avaliações para que se possa melhorar ainda mais a qualidade da revista. A avaliação proposta incidiu em parâmetros qualitativos, apresentados pela avaliação da Anped, e estatísticos, disponíveis pelo SciELO. O resultado dessa análise é que a Revista Brasileira de Educação Especial apresenta parâmetros semelhantes, e algumas vezes superiores, às revistas qualificadas em A1. A discussão sobre a melhoria da qualidade da revista indicou: 1) necessidade de recebimento de artigos via internet, por meio de plataforma própria; 2) designação de editores adjuntos ou coeditores de modo a garantir o fluxo de avaliação dos manuscritos recebidos; 3) investimento na infraestrutura, como compra de computadores e softwares para melhorar a editoração da revista.
Issue Date: 
1-Mar-2013
Citation: 
Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013.
Time Duration: 
121-130
Publisher: 
Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
Keywords: 
  • Educação Especial
  • Revista Brasileira de Educação Especial
  • Avaliação
  • Periódicos
  • Special Education
  • Brazilian Journal of Special Education
  • Evaluation
  • Periodicals
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/117889
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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