Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/118224
- Title:
- Hip hop na escola: para além da proposta curricular do Estado de São Paulo
- Barros, Mayra Giovaneti de
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Since 2008 the Department of Education of the State of São Paulo implemented the curriculum for elementary and high school. Within the discipline of Physical Education, Hip Hop appears as a theme for the ninth year pertaining to the content of rhythmic activities. However, there seems to be difficulties of teachers and their training against such content. Therefore, this research has developed a textbook to support didactic teaching for physical education teacher about Hip Hop in school. For this we conducted a literature review, which were selected several studies that sought to investigate the main difficulties of the physical education teachers, as well as those who had the Hip Hop theme, so that the material could meet the real difficulties of these professionals. Furthermore, we analyzed textbooks from other disciplines will be considered as the experiences of the researcher with the contents of dancing. Thus, we found some difficulties in the analysis of textbooks in the area of Physical Education, since there is a certain shortage of materials, as well as related specifically to Hip Hop. From the investigations, the book was prepared by selecting subtopics important to treat this content teachers in the school, for example, the story, the basic features and steps. It is understood, therefore, that this type of work is very important for Physical Education Teachers considering the difficulties facing the contents of Hip Hop and can contribute more effectively to their inclusion in the school context
- Desde 2008 a Secretaria da Educação do Estado de São Paulo implantou a proposta curricular para o Ensino Fundamental e Médio. Dentro da disciplina de Educação Física, o Hip Hop aparece como um dos temas para o nono ano pertencente ao conteúdo de atividades rítmicas. Contudo, parece haver dificuldades dos professores quanto a sua formação profissional frente a tal conteúdo. Portanto, essa pesquisa desenvolveu um material didático a fim de oferecer suporte didático pedagógico para o professor de educação física acerca do Hip Hop na escola. Para isso foi realizada uma revisão de literatura, onde foram selecionados diversos estudos que procuraram investigar as principais dificuldades dos professores de Educação Física, bem como aqueles que tinham como tema o Hip Hop, para que o material pudesse atender as reais dificuldades destes profissionais. Além disso, foram analisados livros didáticos de outras disciplinas, assim como serão consideradas as experiências da pesquisadora com o conteúdo de dança. Assim, encontraram-se algumas dificuldades na análise de livros didáticos na área da Educação Física, visto que há certa escassez de materiais, assim como materiais específicos de Hip Hop. A partir das investigações realizadas, delimitou-se alguns tópicos básicos do livro: história do Hip Hop e seus 4 elementos, sugestões de atividades, vídeos e sugestões de leituras complementares. Conclui-se, portanto, que este tipo de trabalho é muito importante para Educação Física considerando as dificuldades dos professores frente a tal conteúdo. Além disso, o Hip Hop é um conteúdo sugerido pela Proposta do Estado de São Paulo. É necessário ainda que sejam desenvolvidas mais pesquisas nessa área
- 2013
- BARROS, Mayra Giovaneti de. Hip hop na escola: para além da proposta curricular do Estado de São Paulo. 2013. 44, [36] f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2013.
- 44, [36] f.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Dança
- Educação física - Estudo e ensino
- Educação fisica - Currículos
- Material didático
- Hip-hop (Cultura popular)
- Hip-hop (Cultura popular) - História
- São Paulo (Estado)
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/118224
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.